Als er één mooie taak is voor het komende jaar is het wel een manier zien te vinden om enige orde en structuur aan te brengen in de vele terrabytes aan data die inmiddels door bedrijven zwerven. Overal kan je deze vinden, los van elkaar, vaak niet in verband gebracht met elkaar met als logisch gevolg dat er ook niets mee gedaan wordt!
De volgende stap zal zijn een manier te vinden om deze gegevens op een doordachte manier te gebruiken in besluitvormingsprocessen.
Een grafische voorstelling van je gegevens heeft voordelen als:
- Een goede visualisatie is efficiënt, in 1 enkele oogopslag kunnen wij grote hoeveelheden data overzien.
- Datavisualisaties geven analisten en andere gebruikersgroepen inzichten in de aard van een probleem.
- Ze stellen je in staat een probleem vanuit een ander standpunt te benaderen.
- Een goede visualisatie zorgt ervoor dat iedereen een zelfde beeld vormt van een situatie. Iedereen op dezelfde lijn en kans op verkeerde interpretatie is heel wat kleiner.
Een leuke online tool voor het genereren van datavisualisaties is Juice Analytics.
Juice Analytics kan je gebruiken voor:
- Een mooie weergave tonen van welke pagina’s in je website worden bezocht door je gebruikers en waar komen ze van.
- Welke zoektermen worden gebruikt, welke combinaties van zoektermen en welke genereren het meeste trafiek.
Enkele voorbeelden van Juice Analitics datavisualisatie.
1) Weergave van bezochte pagina’s en bounce rate.
2) Weergave van gebruikte zoektermen.
De kleur weergave geeft ons een mooie indicatie van de bounce rate. De groene kleur staat voor een lage bounce rate, de rode voor een hoge bounce. De kleurschakeringen hiertussen kan je al raden natuurlijk.
Naast de kleur weergave kunnen we gaan groeperen in de resultaten. Bij een meer gedetailleerde keyword weergave kunnen we gaan groeperen op:
- Keywords en bounce rate
- Keywords in relatie met niewe bezoekers.
- Keywords in relatie met de gemiddelde tijd op de site.
Juice Analitics toegelicht.
1)Het kern zoekwoord is"flash". Dit in verband gebracht met de gemiddelde tijd op de pagina. Ook krijgen we een weergave van de gebruikte combinaties met het zoekwoord.
Hier zien we dat termen en combinaties als:
- google – flash
- google – flash – lezen
- google – flash – xml
- google – flash – xml – seo
- etc .... .
- flash – website
- hoe werk ik met – flash
- blog – flash
- blog – flash – website
2) Een ander voorbeeld. Nieuwe bezoekers gegenereerd met de zoekterm "flash", in combinatie met andere termen.
3) Een geheel overzicht met als centrale zoekterm SEO. Dit naar nieuwe bezoekers. De groene kleur duidt de nieuwe bezoekers aan, rood in tegenstelling de niet nieuwe bezoekers.
Hier kunnen we afleiden hoe we nieuwe bezoeken gegenereerd hebben en wat de terugkerende bezoekers al allemaal gebruikt hebben om op deze site terug te komen. Dit geeft ons ook een mooi inzicht.
4) Als laatste, keyword "flash" in verband gebracht met de gemiddelde tijd op de website.
Om een lang verhaal kort te maken. Deze tool geeft ons een mooie weergave en kan ons snel een inzicht doen verkrijgen in enkele eenvoudige inzichten omtrent zoekwoorden en bezochte pagina’s.
Experimenteer hiermee en het kan best wel een leuk hulpmiddel zijn. Inzichten in je website zijn erg belangrijk maar een mooie en overzichtelijke weergave hiervan zijn altijd mooi meegenomen.
Extra tip.
Deze datavisualisaties kan je ook erg goed gebruiken voor je presentaties, scoren doe je gegarandeerd bij je publiek en inzichten kan je duidelijk aankaarten hiermee. Gebruik deze in combinatie met Excellent Analytics en overtuigen zal je.
Enjoy!
2 reacties:
Leuke tool! Had ik nog niet gevonden. Niet dat dit nu echt zinvol is voor mijn site, die niet veel bezoeken genereert. Maar voor de toekomst zeker goed om mee te nemen en te onthouden! Staat inmiddels bij mijn favorieten.
Kan ook steeds gebruikt worden om op andere websites eens los te laten ;)
Een reactie posten