webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

zaterdag 6 maart 2010

Datavisualisatie voor je Google Analytics.

Algemeen geweten, datavisualisatie is een visuele weergave van je data. Een interdisciplinariteit tussen grafische vormgeving, informatica en kennistheorie.

Als er één mooie taak is voor het komende jaar is het wel een manier zien te vinden om enige orde en structuur aan te brengen in de vele terrabytes aan data die inmiddels door bedrijven zwerven. Overal kan je deze vinden, los van elkaar, vaak niet in verband gebracht met elkaar met als logisch gevolg dat er ook niets mee gedaan wordt!

De volgende stap zal zijn een manier te vinden om deze gegevens op een doordachte manier te gebruiken in besluitvormingsprocessen.

Een grafische voorstelling van je gegevens heeft voordelen als:
  • Een goede visualisatie is efficiënt, in 1 enkele oogopslag kunnen wij grote hoeveelheden data overzien.
  • Datavisualisaties geven analisten en andere gebruikersgroepen inzichten in de aard van een probleem.
  • Ze stellen je in staat een probleem vanuit een ander standpunt te benaderen.
  • Een goede visualisatie zorgt ervoor dat iedereen een zelfde beeld vormt van een situatie. Iedereen op dezelfde lijn en kans op verkeerde interpretatie is heel wat kleiner.
Visualiseer je data!
Een leuke online tool voor het genereren van datavisualisaties is Juice Analytics.

Juice Analytics kan je gebruiken voor:
  • Een mooie weergave tonen van welke pagina’s in je website worden bezocht door je gebruikers en waar komen ze van.
  • Welke zoektermen worden gebruikt, welke combinaties van zoektermen en welke genereren het meeste trafiek.
Toch niet echt oninteressante informatie zou ik denken, wat vind je?

Enkele voorbeelden van Juice Analitics datavisualisatie.
1) Weergave van bezochte pagina’s en bounce rate.

2) Weergave van gebruikte zoektermen.


De kleur weergave geeft ons een mooie indicatie van de bounce rate. De groene kleur staat voor een lage bounce rate, de rode voor een hoge bounce. De kleurschakeringen hiertussen kan je al raden natuurlijk.

Naast de kleur weergave kunnen we gaan groeperen in de resultaten. Bij een meer gedetailleerde keyword weergave kunnen we gaan groeperen op:
  • Keywords en bounce rate
  • Keywords in relatie met niewe bezoekers.
  • Keywords in relatie met de gemiddelde tijd op de site.
Dit kan ons een mooi inzicht en weergave geven van welke keywords de meest interessante bezoeken opleveren op onze website. Wanneer we dit weten, kunnen we onze content ook meer aanpassen aan onze bezoekers. Weten welke content interessant is voor je gebruiker is immers heel belangrijk.

Juice Analitics toegelicht.
1)Het kern zoekwoord is"flash". Dit in verband gebracht met de gemiddelde tijd op de pagina. Ook krijgen we een weergave van de gebruikte combinaties met het zoekwoord.


Hier zien we dat termen en combinaties als:
  • google – flash
  • google – flash – lezen
  • google – flash – xml
  • google – flash – xml – seo
  • etc .... .
Deze worden vaak gebruikt en genereren ook steeds nieuwe bezoekers op deze blog. Combinaties daarentegen als:
  • flash – website
  • hoe werk ik met – flash
  • blog – flash
  • blog – flash – website
Deze combinaties gereneren bezoeken, maar deze zijn niet zozeer interessante bezoeken. Anderzijds is dit ook logisch. Op mijn SEO blog zal je ook niet zozeer informatie terugvinden over flash websites en dergelijke :). Conclusie, niet het doelpubliek en ook geen informatie voor de mensen die hier naar op zoek zijn.

2) Een ander voorbeeld. Nieuwe bezoekers gegenereerd met de zoekterm "flash", in combinatie met andere termen.


3) Een geheel overzicht met als centrale zoekterm SEO. Dit naar nieuwe bezoekers. De groene kleur duidt de nieuwe bezoekers aan, rood in tegenstelling de niet nieuwe bezoekers.

Hier kunnen we afleiden hoe we nieuwe bezoeken gegenereerd hebben en wat de terugkerende bezoekers al allemaal gebruikt hebben om op deze site terug te komen. Dit geeft ons ook een mooi inzicht.


4) Als laatste, keyword "flash" in verband gebracht met de gemiddelde tijd op de website.


Om een lang verhaal kort te maken. Deze tool geeft ons een mooie weergave en kan ons snel een inzicht doen verkrijgen in enkele eenvoudige inzichten omtrent zoekwoorden en bezochte pagina’s.

Experimenteer hiermee en het kan best wel een leuk hulpmiddel zijn. Inzichten in je website zijn erg belangrijk maar een mooie en overzichtelijke weergave hiervan zijn altijd mooi meegenomen.

Extra tip.
Deze datavisualisaties kan je ook erg goed gebruiken voor je presentaties, scoren doe je gegarandeerd bij je publiek en inzichten kan je duidelijk aankaarten hiermee. Gebruik deze in combinatie met Excellent Analytics en overtuigen zal je.

Enjoy!
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

2 reacties:

Jurrien Schouten zei

Leuke tool! Had ik nog niet gevonden. Niet dat dit nu echt zinvol is voor mijn site, die niet veel bezoeken genereert. Maar voor de toekomst zeker goed om mee te nemen en te onthouden! Staat inmiddels bij mijn favorieten.

christophe neys zei

Kan ook steeds gebruikt worden om op andere websites eens los te laten ;)

Een reactie plaatsen