webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

woensdag 17 maart 2010

Duplicate content, een mythe of harde realiteit?

Iedereen kent het ondertussen wel, duplicate content. Dit had even goed vermeld kunnen staan in een vorig artikel “9 vervelende SEO onderwerpen”. Had ik hier toen aan gedacht had ik het “10 vervelende SEO onderwerpen” genoemd.

Voor alle duidelijkheid: dit artikel zal niet handelen over "duplicate content" en de hier aan verbonden penalty die je zou verkrijgen in Google.
Anderzijds, krijg je hier daadwerkelijk wel een penalty voor? Wie me dit met zekerheid kan aantonen, cijfers en screenshots incluis krijgt van mij een fles champagne! Dat laatste is harde realiteit :).

Duplicate content – de proef op de som.
Ik heb een kleine test opgezet om enkele stellingen na te gaan omtrent de zo gezegde penalty voor duplicate content. Later zal ik hier ook effectief de resultaten posten.

Proef uitgelegd.
Ik heb reeds 8 maanden geleden een proef opgezet om duplicate content tests mee uit te voeren. Uiteindelijk is deze test blog anders uitgedraaid dan verwacht.

Het is een recepten blog welke mooie resultaten behaalt in Google. De recepten die je vinden kan op de blog zijn overgenomen van recepten websites (voor degenen onder jullie die denken dat ik een keukenprinses zou zijn:)). Om bezoekers naar deze website te verkrijgen heb ik me enkel toegelegd op zoektermen combinaties. Geen Twitter, facebook, links plaatsen of noem maar op.

De meesten surfers gebruiken 2, 3 of meer zoekwoorden, als je de cijfers er op na houdt. De combinaties zijn dan ook voornamelijk gericht op:
Inhoud van de artikels.
Ik heb telkens gezocht op Google naar recepten. Opzettelijk heb ik recepten genomen die na pagina 15 of 20 verschenen in de zoekresultaten. Deze tekst heb ik voor meer dan 90% overgenomen, enkel hier en daar wat aanpassingen gedaan, voornamelijk de basis SEO regeltjes.

De aanpassingen zijn:
  1. zoekwoorden gebruiken in title, titel op de pagina.
  2. zoekwoorden gebruiken in de eerste woorden van de tekst.
  3. Hergebruik van de zoekterm in titels
  4. Hergebruik van het zoekwoord aan het einde van het artikel.
  5. 1 tot 2 linken plaatsen op de pagina met als link tekst het zoekwoord.
  6. het zoekwoord ergens in bold of italic plaatsen op de pagina.
  7. Tekst minimaal herschreven.
  8. That’s it!
Resultaat: zoals je kan zien scoren heel wat pagina’s van deze recepten blog binnen de eerste 10 zoekresultaten van Google.
Terwijl de tekst niet veel verschillend is van recepten die je kan terugvinden, ver weg in de zoekresultaten.

Om de proef op de som te nemen heb ik 2 nieuwe artikels toegevoegd, op dezelfde dag. Beide artikels zijn een recept voor Tzatziki :).

Het eerste recept is overgenomen op het internet van tastyweb en de tekst is minimaal herschreven en de boven vermelde aanpassingen zijn toegevoegd. Op de test blog kan je het herwerkte tzatziki recept terugvinden.

Origineel:
Duplicaat op recepten blog:


Het tweede recept is overgenomen van recepten.net. De tekst is volledig gekopieerd en overgenomen op de test blog, lees het tzatziki recept hier na.

Origineel op recepten.net:
Duplicaat op recepten blog:

De zoekterm waarmee ik beide recepten gevonden heb is “tzatziki recept”. Het eerste artikel is gekopieerd van de website die op 5 verschijnt in de zoekresultaten. Het tweede artikel, wat letterlijk overgenomen is heb ik gekopieerd van een website die op positie 16 stond in de zoekresultaten.





Laten we even enkele huidige resultaten bekijken van deze recepten blog. Trafiek op de test website van de afgelopen maand.


Gebruikte zoektermen en aantal bezoeken.


Laten we zeggen dat we 2 maanden wachten om de resultaten eens nader te bekijken. Wat denken jullie dat er zal gebeuren?
  1. Zullen beide recepten terug te vinden zijn in de zoekresultaten?
  2. Zullen beide recepten terug te vinden zijn binnen de eerste 10 zoekresultaten.
  3. Zal enkel het herschreven artikel terug te vinden zijn?
  4. Zal ons gekopieerd recept beter scoren dan het origineel?
  5. Zal mijn test recepten website nu een penalty verkrijgen of niet?
  6. Behoort "duplicate content" dan toch tot de meest vervelende SEO onderwerpen?
Wat we reeds zeker kunnen vaststellen is, ook al kopieer je steeds teksten van andere websites, toch kan je hier goede resultaten mee halen, mits kleine aanpassingen. Rekening houdend met de meest basis SEO factoren kan je eigenlijk erg eenvoudig ervoor zorgen dat je goede posities behaalt in de zoekresultaten.

Anderzijds kunnen we hier ook al met grote zekerheid zeggen dat websites met recepten duidelijk toe zijn aan verbetering. Zonde van al die Google ads die je hier kan terugvinden, weggesmeten geld kan je wel zeggen :).
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

4 reacties:

Dave zei

Mooi om nog eens een dup. testje te zien. Beide resultaten zullen vast en zeker terug te vinden zijn over 2 maand in G's resultaten. Waar hangt een beetje af van het werk dat er nog wordt ingestoken.

Maar het is in ieder geval perfect mogelijk om met 2 identieke artikels in de top 10 te ranken :
http://www.e-tail.be/duplicate-content-is-een-mythe/

Dave

Hans zei

Goed artikel, Wat jij gedaan hebt doen natuurlijk een heleboel mensen die content op hun website willen. Persoonlijk vind ik dit een slechte ontwikkeling voor zoekmachine optimalisatie en seobedrijven. Ik verwacht wel met de Google caffeine update die binnenkort plaatsvind dat google hier sneller achterkomt en ze uit de index zal halen.
De reden dat jouw blog ook hoog staat is omdat google op de eerste pagina een verdeeld aanbod wil tonen:

(commerciele) websites
Wikipedia
Nieuws
Video's
Blogs
Ik ben ook benieuwd of dit in de toekomst ook mogelijk is, denk het niet.

Gaat Google Caffeine binnenkort live ?

http://blog.seolab.nl/gaat-google-caffeine-binnenkort-live.html

Hans
Seolab

christophe neys zei

@Dave
Voor de rest ga ik hier geen werk in steken, gewoon beide artikels laten en regelmatig eens even nakijken :).
Het beste resultaat zou zijn als het identiek gekopieerde artikel beter zal scoren dan het origineel. Maw, een betere positie dan 16 behalen in de SERP's. Mijn buikgevoel zegt me dat dit wel moet lukken (zonder extra) :), zoniet vrees ik dat ik buikgriep aan het krijgen ben.

christophe neys zei

@Hans,
De bedoeling van deze post is niet een gebruiker aan te zetten om zo maar steeds ergens content te gaan kopiëren uiteraard. Anderzijds is het ook een terechte opmerking dat deze methode niet dadelijk "best practice" is voor optimalisatie.
Persoonlijk sta ik volledig achter de principes van het semantisch web en geloof wel in de ontwikkelingen hier in. Je kan meer informatie vinden hier over op http://tips-search-optimization.blogspot.com/2010/01/rdfa-overbrugging-tussen-mens-en-web.html en ook op http://tips-search-optimization.blogspot.com/2009/07/het-semantisch-web-evolueer-jij-mee.html
Microformats zijn anderzijds ook wel erg interessant om te gebruiken, niet enkel in een context van optimalisatie, volgens mij gaan we hier meer en meer de voordelen van kunnen gaan gebruiken op termijn. Meer info op http://tips-search-optimization.blogspot.com/2009/09/jij-werkt-dus-ook-met-microformats.html
Wat zijn volgens jou goede ontwikkelingen omtrent SEO? Bedankt voor de reactie :)

Een reactie plaatsen