webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

dinsdag 23 maart 2010

Social media marketing: inspiratieloos, narcisme en goedkoop misschien?

Social media marketing, ik moet het gewoon even kwijt, “ik heb een hekel aan zinloze social media marketing”! Anderzijds, ook ik maak gebruik van RSS, blog, Youtube, Facebook etc. Net als velen anderen, al dan niet met specifieke bedoelingen.
Vanwaar dan deze hekel? Het is niets anders dan gewoon “media”. Wat is er nu in hemelsnaam interessant aan media? Mensen zijn interessant (ook weer niet iedereen :)), verhalen kunnen interessant zijn, echte dingen kunnen interessant zijn. Maar media?
Media is enkel de connectie tussen deze? Hier is weinig interessant, zelfs niet het “sociale” aspect.

Net zoals bloggers, die bloggen over “hoe je moet bloggen” of “hoe je Twitter moet gebruiken” (who cares?), social media is gewoon een eenvoudig excuus.

Wat denk je van de volgende stelling?
Social media is het laatste excuus van de oude marketing om je geld te verspillen aan slechte ideeën en goedkoop denkwerk.
Laten we alles even negeren. Even heel radicaal worden en stoppen met de oude marketing zogezegd nieuw leven in te blazen met web2.0 media. Waarom? Gekopieerde content is niet het redmiddel voor middelmatige producten en services. Laat staan hoe kost efficiënt of zogezegd de kracht van "social media" zou zijn.

Twitter, het icoon van mijn persoonlijke cult! Oh oh, wat zou ik toch allemaal missen:
  1. Het ontbijt van mensen die ik niet ken?
  2. De spam over “hoe geld verdienen op het internet”!
  3. Wat iemand eet op restaurant?
  4. Iemand die net in de zetel neerploft met zijn benen in een hoek van 90° omhoog?
  5. Hoe vol je mailbox zit?
  6. Etc, etc, etc, ....... .
De beste vind ik persoonlijk dan nog de inspiratieloze mails in de trend van “Thanks for following me, I’d love to hear your thoughts about .....”. Zijn deze mensen dan echt zo interessant allemaal?
Zou je op dat moment persoonlijk naast me staan zou je spontaan een trap onder je kont krijgen.

Om het even te verwoorden zoals Jambers het deed: al deze "social media experts", wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft hen?

Narcisten, verveling, en wat hun drijft ga ik niet over oordelen :). Denken ze nu echt dat ze eender wat zomaar door je strot kunnen duwen, 4 maal laten herkauwen en misschien zelfs even laten loeien?


Laten we misschien eens even kijken waar je moet aan denken voor je ook maar overweegt om gebruik te maken van "social media strategy".

Niet gedefinieerde doelen versus gedefinieerde doelen.
Onderstaande zou ik eerder toch onderbrengen bij niet gedefinieerde doelen.
  1. Ik wil meer klanten voor mijn business.
  2. Ik wil het nieuwe product lanceren met een ‘big boom’!
  3. Ik wil meer volgers op mijn blog.
  4. Ik wil meer links om mijn ranking te verbeteren.
Bij "social media marketing" zijn doelen moeilijk te definiëren. Starten met met niet duidelijke doelstellingen is verloren moeite.

Enkele ideeën voor specifieke doelen kunnen zijn:
  1. Mijn business is voornamelijk regionaal, ik wil 10% meer regionale bezoeken verkrijgen om mijn klienteel uit te breiden.
  2. Mijn product heeft een focus in een bepaalde niche, het product moet vermeld worden op 20 andere media kanalen in dezelfde niche.
  3. Ik wil dat Britney Spears, Lady Gaga en Paris Hilton zich inschrijven op mijn blog – mensen uit mijn niche – beïnvloeders.
Richt naar doelen binnen je bereik, is je bereik nog onvoldoende, ga dan niet enkel voor 1 grote speler.

Willekeurige activiteit versus planmatige aanpak.
Hoewel het wel mogelijk zou kunnen zijn om een brug te slaan door je gelijktijdig op verscheidene niches te richten, moet je er ook rekening mee houden dat dit heel wat meer tijd in beslag zal nemen om dit succesvol te doen.
Het definiëren van de kern en een leider trachten te worden in deze ene markt is uiteindelijk een betere strategie op lange termijn dan ”alles voor iedereen samen te nemen”.

Willekeurige content versus content strategie.
Plan je content strategie naar eerder gedefinieerde doelen, laat dit niet bepaald worden door blogs. Volg discussies en gebeurtenissen omtrent je niche. Wanneer er zich opportuniteiten aanbieden moet je deze op de juiste momenten benutten.

Verschillende instap paden versus gedefinieerde funnel.
De bezoeken op je website zullen van overal komen, allerlei kanalen wil ook zeggen, allerlei bezoekers met heel andere verwachtingen. Voldoet jou website aan de verwachtingen van deze willekeurige bezoeker? Zo niet, je bezoeker zal even snel weer verdwijnen als hij gekomen is.

Bezoekers versus gerichte bezoekers.
Deze leunt aan bij het vorige punt. Het uiteindelijke doel van een website is toch bezoekers verkrijgen van enige waarde. Dit is daarom niet een rechtstreekse financiële waarde. Wanneer je je website optimaliseert gericht naar je doelpubliek, wil dit nog niet zeggen dat je website door iedereen goed gevonden wordt. Welke bezoekers zal je verkrijgen via je "social media campagne", enkel jou doelgroep? Wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Na dit alles toch even in overweging te nemen stel ik me toch nog steeds heel wat vragen:
  1. Ben ik de enige die een hekel heeft aan "social media marketing"?
  2. Ben ik misschien niet narcistisch genoeg om social media te begrijpen?
  3. Zouden er dan toch zogenaamde “social media experts” bestaan die waarmaken wat ze verkondigen?
  4. Heb jij interesse in mijn ontbijt?
  5. Behoren Britney Spears, Lady Gaga en Paris Hilton tot mijn doelpubliek?

Weet je wat, geef gewoon je reactie en ik zal je meteen verwelkomen met een mailtje in de trend van “Thanks for posting on my blog, I’d love to hear your thoughts about .....”.

Cheers
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

5 reacties:

Olivier De Vriese zei

Goh Christophe en ik maar denken dat social media ging om gewoon aan naambekendheid te doen en te zorgen dat je blijft hangen...Ieder zijn 15 minutes of fame lijkt het wel (hoewel fame... betrekkelijk is in de sociale media)Ik zit dan wel op LinkedIn en heb een Gezichtenboekprofiel (privé weliswaar) maar vooralsnog is er weinig rechtstreekse return denk ik van deze inspanningen. Vergeleken met jouw en andere mensen hun 'web presence' zal ik echter niet zo actief blijken weliswaar maar ja, toch he. Als zelfstandige hoop je toch stiekum dat je getokkel (ik zit toch dagelijks achter de pc) eventueel wat meer verkeer naar je webstek lokt he. Marketing via de social media, zie er niet zo veel heil in, wel goed om netwerken uit te bouwen en dat is een meerwaarde.

Ik ga niet met mijn benen achterover in een hoek van 90° neerploffen maar vond het een welkome blik op de sociale media, bedankt voor je thoughts...

christophe neys zei

Thanks for posting on my blog, I’d love to hear ..... :)
Graag gedaan Olivier!

cheers

Rob van Alphen zei

"Social media marketing: inspiratieloos, narcisme en goedkoop misschien?" .. enkel als je het fout aanpakt!
Zoals je zelf aanhaalt: "ik heb een hekel aan zinloze social media marketing!". Uiteraard, hoe kan iets 'zinloos' nu ooit waardevol zijn?!

Social media wordt door al te veel mensen bekeken vanuit het technologische aspect, waar het simpelweg gelijkt wordt gesteld aan een 'set van technologieën'.
Je aanduiding met het begrip 'media' impliceert deze benadering. De nadruk moet echter veeleer gelegd worden op dit andere deel: 'social'. Mensen staan centraal. Dit is dan ook de 'nieuwe' vorm van marketing; het aangaan van een gepersonaliseerde dialoog met je doelgroep en hen beter helpen met het vervullen van hun behoeften.
Dit verschilt duidelijk van het 'oude' (nog te frequent gebruikte) marketingmodel, waar de consument wordt aanzien als een doelwit, een schaap uit de kudde, die gebombardeerd wordt met boodschappen zonder enigzins rekening te houden met de persoon waarop men zich richt ('push'-model, you know).

Je haalt enkele goede punten aan, maar blijkt een foutieve opvatting te hebben. Voorafgedefinieerde doelstellingen en doelgroep, een planmatige (langetermijn) aanpak en content strategie zijn onderdelen van élke marketing- en communicatiestrategie (inclusief 'social business marketing'). In het online landschap zijn deze echter nog veel belangrijker geworden.

Uiteraard zijn er mensen die “Thanks for following me, I’d love to hear your thoughts about .....” posten, maar laat dit geen reden zijn voor generalisatie.

We moeten uiteraard niet naiëf zijn. Het uiteindelijke doel blijft 'sales'. Het is de manier waarop die is veranderd. Het verbeteren van de relatie met de consument, door een gepersonaliseerde aanpak, zal op termijn het vertrouwen en de loyaliteit bevorderen en uiteindelijk de conversie optimaliseren. De toegevoegde waarde van een loyale klant is dan ook veel groter dan deze van een 'passer-by'.
Bovendien mag niet vergeten worden dat social media geen 'heilige graal' is, maar ingezet moet worden als een onderdeel van de gehele marketingmix. Diverse media moeten elkaar dan ook versterken, een consistente boodschap brengen en elkaar niet kanabaliseren.

Op basis van je neergeschreven bevindingen heb ik het gevoel dat je je nog maar net aan het verdiepen bent in het domein van de 'social media' en misschien teveel slechte case studies bent tegengekomen die dit beeld gevormd kunnen hebben, en er in deze post maar een beetje op los schiet.

Je aanvankelijke stelling zegt voldoende: "Social media is het laatste excuus van de oude marketing om je geld te verspillen aan slechte ideeën en goedkoop denkwerk." Slechte ideeën en goedkoop denkwerk is nog steeds de verantwoordelijkheid van het agentschap of bedrijf. Het simpelweg kopiëren van offline content naar een online medium is hier ongetwijfeld een van de redenen voor.

Ik hoop in ieder geval dat iets of iemand je ooit het tegendeel kan bewijzen :)


Groeten,
Rob

christophe neys zei

dag Rob,

Bedankt voor je uitgebreide reactie :). Even serieus nu, je haalt enkele sterke punten aan.

“Mensen staan centraal. Dit is dan ook de 'nieuwe' vorm van marketing; het aangaan van een gepersonaliseerde dialoog met je doelgroep en hen beter helpen met het vervullen van hun behoeften.”

Volkomen mee eens en inderdaad nog veel te weinig toegepast.

“Bovendien mag niet vergeten worden dat social media geen 'heilige graal' is, maar ingezet moet worden als een onderdeel van de gehele marketingmix. Diverse media moeten elkaar dan ook versterken, een consistente boodschap brengen en elkaar niet kanabaliseren.”

Al te vaak wordt social media als “de oplossing” voorgesteld maar niet beschouwd als een onderdeel van het groter geheel.
Massaal de boodschap verspreiden via Twitter, iedereen posten op Facebook, vragen aan vrienden en kenissen om de boodschap ook op hun Facebook pagina te plaatsen, etc .... .

Nadien verwonderd dat de resultaten heel wat minder zijn dan verwacht. Wat dat schieten betreft, moet je je niet teveel zorgen over maken :). Ongetwijfeld weet je zelf ook hoe “tone of voice” een invloed kan hebben om je doel te bereiken.

Als je me nu het tegendeel hebt bewezen, dat hou ik nog even in beraad :).

Tonny zei

Met de nieuwe zoekfunctie van Google - die linker balk - kunnen SM(!) sites toch interessant zijn. Kies je er bijvoorbeeld voor om berichten "van de afgelopen 24 uur" te zien, de nieuwste berichten dus, dan komen vaak posts van Twitter en Blogspot voorbij.

Nieuws op je eigen website, gekopieerd naar bijv. Twitter heeft weinig waarde voor zgn followers. Die kunnen per slot van rekening ook gewoon op je website kijken. Daarbij komt dat de meeste Twitteraars een dusdanig groot aantal anderen volgen dat ze overspoeld worden met berichten. Echter, zoekers die je (bedrijf) niet kennen kunnen je toch tegenkomen in Google en geinteresseerd raken. Duplicate content heeft in dit geval echt meerwaarde.

Een reactie plaatsen