webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

zondag 14 maart 2010

Web analytics: is gemiddelde tijd op site zo belangrijk?

De marketing/web coördinator heeft net zijn/haar eerste analyse rapport opgesteld. Deze is erg tevreden met de resultaten van de bedrijfs website over de afgelopen maanden! Het meest belangrijke onderdeel was “gemiddelde tijd op site”. Dit geeft een mooie weergave hoe lang je bezoeker op je website blijft. De gemiddelde tijd is om en bij de 4 minuten, dus de bezoekers moeten de informatie op de website wel uitermate belangrijk vinden!

Zeker van bovenstaande stelling?
Is de “gemiddelde tijd op site” dan zo een belangrijk gegeven? Je kan er van uit gaan dat hoe langer je bezoeker op je site verblijft, dat deze ook inderdaad interesse heeft. Je inhoud voldoet aan de verwachtingen van je gebruiker.
Toch mag je hier niet zomaar van uitgaan. Wanneer de gespendeerde tijd samen gaat met:
  • toename in conversie (vb meer aanvragen).
  • toename in verkoop van je producten.
  • toename in loyaliteit (terugkerende bezoeken).


In deze situatie kunnen we stellen dat de “gemiddelde tijd op site” een positieve indicatie voorstelt. Anderzijds, zien we geen positieve trend in de andere factoren kunnen we er van uitgaan dat je bezoeker gewoon verloren loopt op je website.

Meest voor de hand liggende redenen kunnen zijn:
  • Onduidelijke labels en navigatie.
  • onduidelijke informatie architectuur.
  • gebrek aan interne search.
  • gebruiksvriendelijkheid, algemene usability factoren.
Conclussie.
Ga er niet onmiddellijk van uit dat je goed bezig bent wanneer “de gemiddelde tijd op site” hoog is. Wanneer je geen verbeteringen waarneemt in de bovenstaande factoren zou deze indicatie wel eens heel anders uitdraaien dan verwacht. Ben je dan goed bezig?

Welke indicaties vind jij belangrijk en waarom?
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

2 reacties:

Jurrien Schouten zei

Conversie. Bij het bedrijf waar ik stage loop is draait het uiteindelijk om de conversie. (en in mindere mate loyaliteit. Als ze tevreden gesteld zijn met het product zullen ze ook eerder terugkomen, wat hopelijk ook weer conversie tot gevolg heeft). Daadwerkelijke aankopen vind ik dus het belangrijkst. Als klanten lang op de webshop zitten wil het inderdaad nog niet zeggen dat ze iets kopen. Ze kunnen ook gewoon aan het rondneuzen zijn en twijfelen.

christophe neys zei

yes indeed :). Conversie doen we het voor. Voor een e-shop is de conversie vooral de verkoop van een product.
Loyaliteit opbouwen is altijd interessant. Dit wil veel zeggen over je website, is het nu om producten te verkopen, het verstrekken van informatie of pure branding.
Terugkerende bezoeken duiden op tevreden gebruikers, misschien toch wel een puntje om aandacht aan te besteden :)

Een reactie plaatsen