Zeker van bovenstaande stelling?
Is de “gemiddelde tijd op site” dan zo een belangrijk gegeven? Je kan er van uit gaan dat hoe langer je bezoeker op je site verblijft, dat deze ook inderdaad interesse heeft. Je inhoud voldoet aan de verwachtingen van je gebruiker.
Toch mag je hier niet zomaar van uitgaan. Wanneer de gespendeerde tijd samen gaat met:
- toename in conversie (vb meer aanvragen).
- toename in verkoop van je producten.
- toename in loyaliteit (terugkerende bezoeken).
In deze situatie kunnen we stellen dat de “gemiddelde tijd op site” een positieve indicatie voorstelt. Anderzijds, zien we geen positieve trend in de andere factoren kunnen we er van uitgaan dat je bezoeker gewoon verloren loopt op je website.
Meest voor de hand liggende redenen kunnen zijn:
- Onduidelijke labels en navigatie.
- onduidelijke informatie architectuur.
- gebrek aan interne search.
- gebruiksvriendelijkheid, algemene usability factoren.
Ga er niet onmiddellijk van uit dat je goed bezig bent wanneer “de gemiddelde tijd op site” hoog is. Wanneer je geen verbeteringen waarneemt in de bovenstaande factoren zou deze indicatie wel eens heel anders uitdraaien dan verwacht. Ben je dan goed bezig?
Welke indicaties vind jij belangrijk en waarom?
2 reacties:
Conversie. Bij het bedrijf waar ik stage loop is draait het uiteindelijk om de conversie. (en in mindere mate loyaliteit. Als ze tevreden gesteld zijn met het product zullen ze ook eerder terugkomen, wat hopelijk ook weer conversie tot gevolg heeft). Daadwerkelijke aankopen vind ik dus het belangrijkst. Als klanten lang op de webshop zitten wil het inderdaad nog niet zeggen dat ze iets kopen. Ze kunnen ook gewoon aan het rondneuzen zijn en twijfelen.
yes indeed :). Conversie doen we het voor. Voor een e-shop is de conversie vooral de verkoop van een product.
Loyaliteit opbouwen is altijd interessant. Dit wil veel zeggen over je website, is het nu om producten te verkopen, het verstrekken van informatie of pure branding.
Terugkerende bezoeken duiden op tevreden gebruikers, misschien toch wel een puntje om aandacht aan te besteden :)
Een reactie posten