Maak je nu gebruik van Google site search (aangepast zoeken), de zoekfunctie die je rechts vindt op mijn blog of van een eigen zoekfunctie, als je gebruik maakt van Wordpress, Drupal, Joomla, etc ..... . Allen zijn eenvoudig te meten.
In onze analytics account moeten we deze “Site Search” eerst activeren en instellen. Standaard werkt deze aan de hand van 1 (of meerdere) url parameters, de welke we specifiek kunnen gaan opvangen. Dit wil zeggen de zoekfunctie werkt aan de hand van de “GET” method. De zoekopdracht wordt in de url geplaatst en gaan we opvangen om deze specifiek te meten.
Wat als jij nou een zoekfunctie gebruikt, ingesteld met de “POST” functie? Zoals je weet zal de url niet wijzigen en kunnen we deze dan ook niet gaan meten met onze analytics. De "site search" in de analytics zal enkel de gegevens in de url meten.
Hier hebben we enkele oplossingen:
- Of je stelt je site search in zodat deze werkt adhv een url parameter.
- We tweaken wat in de code om toch de “POST” variabele op te vangen en te meten.
- We kunnen de url’s opvangen met een filter.
Activeer je “Site Search”.
Log in op je Google account en kies de website waar je deze voor wil activeren. Eens de account gekozen komen we in het overzicht van de profielen.
Hier kies je het gewenste profiel (of meerderen) en klikt op bewerken, helemaal rechts van de profielen (aangeduid op bovenstaande screenshot).
We kiezen opnieuw de functie “bewerken”, rechtsboven bij de profiel instellingen. Hier krijgen we enkel algemene instellingen te zien, scroll naar beneden en hier vinden we “Sites zoeken”.
Hier kiezen we “Zoekopdrachten op de site wel bijhouden”. Deze zal de “site search” in je analytics activeren.
Hieronder vind je “Queryparameter (vereist)”, hier ga je invullen welke parameter in je url de zoekopdracht bevat.
Maak je gebruik van de "Google internal search" (zoals op deze blog), dan is deze parameter “q” standaard. Onderstaande screenshot toont de url van deze blog, “site search parameter” heb ik even gebruikt als zoekopdracht.
Je kan hier duidelijk zien: "q=site+search+parameter".
Dat is alles, de dag nadien zal je reeds de eerste resultaten zien in je analytics. Verder kan je nog opteren om de query parameter uit je url te verwijderen, of je kan deze gewoon laten.
Erg eenvoudig en dit geeft je interessante informatie waar je bezoekers naar op zoek zijn op je website.
Site search zonder url parameter (POST method)!
Stel, je wil je "interne search" meten maar je zoekfunctie werkt niet met “GET”, maar gebruikt een “POST”, dan kunnen we deze standaard methode die analytics biedt niet gebruiken.
Ook hiervoor hebben we enkele oplossingen!
- Aanpassen van het javascript voor onze tracking.
- Filteren van de url.
Indien je niet de “POST” method van je formuliertje kan veranderen naar de “GET” method dan kan je steeds je Google analytics tracking code aanpassen, we kunnen dynamisch een URL creëren die correct gelezen wordt door de Site Search.
Het zoekwoord “analytics”, in bovenstaand voorbeeld kan je dynamisch doorgeven naar het script. Vraag dit eventueel aan je webmaster of developer hoe je dit moet doen, het is erg eenvoudig.
In het javascriptje voeg je de volgende regel toe: pageTracker._trackPageview('/search?q=analytics');
Voor de rest blijven de instellingen voor je site search hetzelfde als hierboven beschreven. Hetgeen we hier doen is een virtuele pageview creëren voor:
http://www.jouw-site.com/search?q=analytics.
3) Een filter voor je URL.
Stel, je maakt gebruik van Drupal, Joomla, etc .... . Vaak gaan deze cms systemen een URL samenstellen, specifiek voor zoek opdrachten. Als voorbeeld neem de (nieuwe) Nascom website.
Dit is een Drupal website en het zoekfunctie werkt met een “POST” method. De url die samengesteld word is als volgt:
In de url krijgen we in bovenstaande voorbeeld “/search/node/mijn zoekopdracht”. Deze url zal voor andere cms systemen uiteraard anders zijn maar dit is steeds een vaste structuur. Om voor de Nascom website de "interne search" te meten heb ik een eenvoudige filter gebruikt in GA, een include filter.
We kunnen namelijk met analytics specifieke url’s filteren en deze vervolgens aan een specifiek profiel toekennen. Op deze manier kunnen we in dit profiel enkel de url’s bijhouden die gebruikt worden voor de “site search”.
Nota: maak altijd nieuwe profielen aan! 1 Profiel houd je waar je alles in opvangt, andere data die je wil meten ga je in specifieke profielen bijhouden hiervoor.
Na het aanmaken van het profiel gaan we hier een filter op toepassen. We maken een “include” filter.
We geven de filter een unieke naam en volgende instellingen:
- Vooraf gedefinieerde filter.
- Filtertype: Bevat uitsluitend – verkeer naar subdirectory’s – die beginnen met
- /search/node/ -> Dit is het deel in de url, wat steeds voor de zoekopdracht geplaatst word, let op, dit kan voor jou website anders zijn natuurlijk.
- Hoofdletter gevoelig - nee
Ik hoop dat deze informatie handig voor je is en start maar allemaal met het bijhouden van je "interne search" zou ik zeggen. Je zou versteld staan hoeveel je hieruit te weten kan komen waar je bezoeker naar op zoek is in jou website.
Cheers!
0 reacties:
Een reactie posten