webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

woensdag 10 februari 2010

9 vervelende SEO onderwerpen.

Er zijn heel wat onderwerpen die continu terugkomen en op deze manier een vicieuze cirkel vormen in de SEO blogosphere. Het zijn oersaaie onderwerpen, hoe kan het anders als er tot de dood toe wordt over geschreven (om van de rest dan nog maar te zwijgen).

Vandaar even een laatste post hierover. Een overzicht van de meest vervelende SEO onderwerpen, met de hoop hierna nooit nog iets te moeten lezen hierover :).

Hier komen ze.

LSI of Latent Semantic Indexing.
LSI is zeker erg bruikbaar, in software ontwikkeling (bepaalde), niet voor SEO! Deze term wordt maar al te vaak verkeerd gebruikt.

Bounce rate en rankings.
Hoe kan je in functie van SEO deze 2 eigenlijk relateren met elkaar? Er zijn zoveel andere factoren waarmee je die deze in relatie kan brengen.
In functie van usability, accessibility, likeability, design, etc …., is dit wel perfect mogelijk.

Synoniemen gebruiken (stemming).

Waarom een overdosis aan synoniemen gebruiken, tenzij je misschien een eigen taaltje of woorden wil creëren?

Zoekwoorden dichtheid (keyword density)
.
Let op, van mij mag je hier gerust gebruik van maken als je wil, maar wil je hiermee de kwaliteit van je geschreven content schrikbarend naar beneden brengen? We zijn trouwens in 2010, de jaren ’90 zijn voorbij.

Spreadsheets voor (links, keywords, KEI of wat dan ook).
Geef me een bruikbare applicatie of een betere manier om iets te doen. Spreadsheets zijn de laatste bestemming voor data management.

SEO’ers of SO’ers (of hoe je het ook noemt) zijn “search engineers”.
Een persoonlijke favoriet van me! Tenzij jou job bestaat uit het ontwikkelen van zoekmachines, maar anders ben je geen “search engineer”!

<h1>
Is het belangrijk? Is dit niet erg belangrijk? Test het eens en beslis dan voor jezelf. Ik denk dat deze ondertussen meer dan genoeg afgedaan heeft.

Slechte link building (spam).
Mensen vertellen hoe je forums en social media kan gebruiken om je links te spammen, aankopen van links etc .. . Dit helpt ons geen stap verder met het internet beter te maken!

Eigenlijk heeft SEO niets te maken met link building, dit is enkel site promotie. Wanneer je zegt “linken is SEO”, zou je evengoed kunnen zeggen “Proximus is een merk van gsm toestellen”.

Pagerank.
Een persoonlijke favoriet weer. Tenzij je hier zelf een leuk iets bij fantaseert zou het interessant kunnen zijn :). Spreken we over "toolbar Pagerank", dan moet er toch iets vreemd zijn met die toolbar van je, anders betekent het niets.

De koning is dood, leve de koning!
Deze lijst zouden we nog kunnen aanvullen met heel wat andere stellingen. Be my guest en vul het lijstje aan!
Hetgeen ik eigenlijk wil duidelijk maken met bovenstaande punten is, “stop met deze vervelende dingen waar niemand wat aan heeft”, je helpt niemand hiermee. “SEO” is eigenlijk een verouderde term de dag vandaag. Ik zou iedere goede professional eerder “online business strategist” noemen.

Zij zijn gestopt met het verkopen van rankings, reeds een hele tijd geleden. Deze mensen steken hun energie in het bouwen van “efficiënte online business”. Zij zijn op de hoogte van heel wat aspecten die nodig zijn om je website te optimaliseren. Ik bedoel hier niet dat zij in al deze facetten ook effectief gespecialiseerd zijn, dat is trouwens ook helemaal niet mogelijk.

Een “online business strategist” zou kunnen instaan om ervoor te zorgen dat websites:
  • toegankelijk zijn
  • gebruiksvriendelijk
  • voorzien van een goede lay-out
  • goede content
  • de producten worden doordacht aangeboden
  • websites worden makkelijk geïndexeerd
  • zijn ontwikkeld volgens search engine guidelines
  • etc ... .
Het resultaat is een goede website die goed is voor zijn doelpubliek en de website owner.

Nota:
Na het schrijven van deze post stel ik me toch wel heel wat vragen :).
  1. Zou ik de naam van mijn blog nu veranderen of niet (SEO blog)?
  2. Indien ik dit zou doen, zou ik dan misschien toch een relatie kunnen leggen tussen de Bounce rate en rankings?
  3. Zou mijn Pagerank dalen?
  4. Zou ik dan forums moeten gaan spammen, twitter gaan misbruiken en facebook verkrachten om bezoekers te verkrijgen?
  5. Misschien toch <h1> overdadig gaan gebruiken en spreadsheats bijhouden met KEI calculatie dan?
  6. Laten we misschien LSI gaan doen dan maar :).

Help mij, ik weet het niet meer!

cheers
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

14 reacties:

Annemieke zei

Grappige post :) Ik snap de achterliggende gedachte wel, achter de term 'online business strategist' en zijn taken kan ik me goed scharen! Toch ben ik het niet helemaal eens met je post. Je moet wel eens 'basisprincipes' uitleggen aan klanten. Bijvoorbeeld: als je wilt dat je gevonden wordt op het woord 'reisbureau' dan moet dat woord wél in de tekst en de titel terugkomen, want hoe kan een zoekmachine anders weten dat de website daarover gaat?! En dat blijkt dan helemaal niet het geval te zijn... En dan noem je wel eens zaken als trefwoorddichtheid, puur om te verduidelijken dat er een bepaalde mate (niet te hoge mate!) van consistent gebruik van trefwoorden moet zijn. Alles met mate natuurlijk, leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en goede content staan inderdaad voorop! Dat het verder oersaaie onderwerpen zijn kan ik me wel in vinden, maar oersaai wil niet zeggen: geheel onnuttig :)

christophe neys zei

hoi Annemieke
Dat je basisprincipes moet uitleggen aan je klanten ben ik het volledig eens. Dat je het vaak moet uitleggen zelfs, ben ik het ook nog mee eens.
Anderzijds, de bedoeling van deze post is niet het informeren van de gebruiker, de meeste lezers van deze blog weten maar al te goed wat hier staat  en hebben geen extra uitleg nodig omtrent deze onderwerpen.
De ironie is misschien niet duidelijk voor iedereen maar de boodschap is eigenlijk heel simpel ‘stop met het schrijven over onderwerpen waarvan het internet reeds vol van staat’ :).

Om even de daad bij het woord te voegen. Ik ga nu een Facebook Group aanmaken, ‘Stop het schrijven over onderwerpen die reeds uitgemolken zijn!’, feel free to join :).

christophe neys zei

correctie, de FB group heet 'cut the crap' :)

Pieter Goyens zei

De dingen in vraag stellen kan leiden tot interessante ideeën.

Ik denk dat de SEO'er (ik hou liever van Search Marketeer) een grote positie bekleedt binnen de matrix van webactoren, maar hij nog een zeer jonge tak van de familie is. Strategisch gezien is search zeer belangrijk voor elke organisatie.

Maar goed, cut the crap! De grootste bron tot innovatie is frustratie. En dat is misschien wel het leuke aan je post.

Laten we "vervelende" in je titel eens vervangen door "boeiende" en SEO zo rekbaar maken als onze eigen verbeelding. Wat denk je?

Jurrien Schouten zei

Hee Christophe,
Sinds vorige week loop ik vijf maanden stage bij een bedrijf dat een flink aantal webshops bezit. Op de afdeling online marketing ga ik mij bezighouden met zoekmachine optimalisatie. Mijn kennis op dat gebied is niet heel uitgebreid en dus ben ik op het internet gaan zoeken naar informatie. Jouw blog heb ik daar ook voor gebruikt. Ik wil je daarom danken voor je heldere en duidelijke teksten, vanaf nu volg ik je dus ook. Zelf houd ik ook een blog bij waarop ik mijn ervaringen en visie over zoekmachine optimalisatie plaats.

Groeten,
Jurrien

christophe neys zei

@pieter
"De grootste bron tot innovatie is frustratie". Deze uitdrukking is geslaagd :-). Ik moet wel toegeven dat deze post inderdaad geschreven is op een moment dat de frustratie even een hogere piek bereikt had dan normaal :).

Om nu in de titel "vervelende" te gaan veranderen in "boeiende", daar moet ik toch nog even heel hard over nadenken, ik wijk niet snel af van bepaalde standpunten :).

Anderzijds heb een ander voorstel voor je, kan je niet 1 punt bedenken om het lijstje aan te vullen? Ik denk het wel, give it a try :).


@Jurrien
Bedankt voor je compliment, hopelijk kan je nog heel wat informatie vinden die je kan verder helpen, en veel succes met je stage uiteraard! Ik ga jou blog in de toekomst ook wel eens regelmatig onveilig maken.

Koen Verbrugge zei

DAg Cristophe, leuke post. Net als bij social media wordt vaak meer naar symptomen dan naar achterliggende logica kijken. Dit zorgt meer dan eens voor frustraties.

Ik ben echter niet eens dat links er niks toe doen. Ik heb zelf al zeer goede resultaten gehad met de juiste partners om de juiste link te vragen (waarbij meerwaarde voor gezamenlijk publiek voorop stata). Ze gebruiken als lapmiddel voor een slecht gestructureerde site toch traffiek te geven en spammen is dan weer iets anders.

christophe neys zei

Hoi Koen,
Je hebt zeker een punt, het betoog in de post slaat inderdaad op spam, het lapmiddel zoals jij het noemt. Vandaar dat "spam" vermeld staat in de titel :).
Trafiek genereren via websites van partners is een must en een punt dat in elke strategie standaard opgenomen moet worden.
Een vroegere post geeft een voorbeeld van wat ik bedoel, je kan deze vinden op http://tips-search-optimization.blogspot.com/2009/08/spelen-de-grote-seo-firmas-volgens-de.html
Opmerking aanvaard en terecht :).

Koen Verbrugge zei

Nu kunnen we weer vriendjes zijn ;)

Edwin zei

Ik ben niet zo thuis in SEO, maar er valt mij wel iets op.

Al die SEO sites spreken elkaar tegen over quasi alles.

Voorbeeldje: de ene zegt dat je geen tijd moet steken in het achterlaten van je URL op sites met een no-follow policy.

Anderen zeggen dat Google zijn strategie veranderd heeft en dat no-follow links terug iets wegen, alleen niet zoveel.

Mijn nuchter boerenverstand zegt me: we weten het niet zeker, want Google laat ons niet kijken in hun source code, maar elke link telt. Sommige mensen klikken erop en komen dus op jou site terecht en sommige komen zelfs misschien terug.

Bezoekers hebben een invloed op je ranking, niet?

Ik wil wel meer over SEO leren, alleen kan ik niet onderscheiden wat zever is en wat de moeite waard is om te onthouden.

christophe neys zei

@Edwin
Terechte opmerking, "al die SEO sites spreken elkaar vaak tegen", waarom spreken deze elkaar tegen :). Ik heb hier zo mijn eigen mening over maar daar ga ik verder niet zozeer over uitbreiden.
De enige manier om het onderscheid te leren maken tussen "wat is waar", "wat is niet waar", is eigenlijk vrij eenvoudig. Test, test en nog eens test. Na enige tijd zal je zien dat je meer inzicht krijgt en je zal ondervinden wat werkt en wat niet werkt.
Trek daar je eigen conclusies uit.

Succes :)

Edwin zei

Christophe,

Niemand weet exact welke parameters Google gebruikt om een website te ranken. Dus er is ruimte voor speculatie. Ik kan begrijpen dat het cowboys aantrekt zoals vliegen op een lamp.

Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit of ik wel écht aan SEO wil doen.

Is dat überhaupt wel écht nodig?

Ik probeer mijn best te doen met goede artikelen te schrijven en iets mee te geven dat ze op een ander niet vinden. Verder bekijk ik regelmatig of ik de gebruiksvriendelijkheid van de website kan verbeteren.

Maand na maand zie ik het aantal gebruikers traag klimmen. Organisch groeien werkt misschien dus ook wel.

Langs de andere kant, ik zie dat andere sites over hetzelfde onderwerp, minder gebruiksvriendelijk zijn en minder sterke of zelfs foutieve artikelen plaatsen. En toch trekken die duidelijk meer bezoekers dan die van mij.

Dat wringt ergens wel. :)

Maar goed, de meeste van die sites zijn ook al jaaaaaren online, die van mij is nog geen jaar oud.

christophe neys zei

Wanneer deze sites reeds jaren online staan speelt natuurlijk erg in hun voordeel. Thrust is nog steeds een belangrijke factor om rankings te bepalen. Het feit dat deze websites reeds jaren bezoekers krijgen wordt dit geïnterpreteerd als een kanaal dat geloofwaardige informatie aanbied.
Het ultieme doel van zoekmachines is dan ook interessante informatie aanbieden aan de gebruiker, liefst nog specifiek waar deze naar op zoek is. Dat laatste zijn we nog lang niet.

Naar mijn mening is SEO wel degelijk een verouderde term. Het plaatsen van links overal op het internet is nu ook niet dadelijk een uitdaging :).

Ik ben er zeker van dat wanneer je interessante artikels plaatst op je blog, krijg je meer en meer bezoekers. En zoals je zelf aangeeft, traag maar zeker zullen deze groeien.

Goede content is belangrijk. Vertel jij iets interessants, dan zullen mensen terugkomen naar je website of je volgen via RSS en dergelijke meer. Komen deze mensen vaker terug, dan zullen ze ook zeker naar jou verwijzen op andere blogs en forums, op deze manier krijg je weer meer bezoekers. Ken je de uitspraak "wees gekend voor je content, daarna je naam"?

Een duidelijke strategie uitwerken en op deze manier werken naar meer bezoekers is een continu proces, en enkel SEO is hier maar een klein onderdeel van. Iemand die trouwens gevonden wil worden en enkel zijn geld zou investeren aan SEO is trouwens verkeerd bezig.

Ik heb reeds je blog bezocht even geleden en ik moet zeggen dat er zeker interessante artikels te vinden zijn.

Dus, wanneer ik wat informatie zou overnemen krijg je zeker een verwijzing hier, met vermelding dat zal je misschien weer enkele bezoeken opleveren en wie weet terugkerende?

Ik kan enkel maar zeggen, schrijf interessante artikels, werk aan je usability, win het vertrouwen van je gebruiker zoals je reeds bezig bent en geef het wat tijd, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd :).

Haven zei

Belangrijk en informatief article.Thanks voor het delen van ............

Een reactie plaatsen