5 Redenen waarom je geduld moet uitoefenen met link building:
- Het vraagt tijd om veel keywords te link builden.
- Het kost tijd voor Google om deze op te nemen.
- Een link vraagt tijd om oud te worden.
- Een goed netwerk bekomen vraagt tijd.
- Goede content voor linkbait vraagt tijd.
1) Het vraagt tijd om veel keywords te link builden!
Goede links naar je website zal de ranking voor je keywords verbeteren. Het gebruiken van goede hyperlinks is essentieel. Niet enkel mogen deze links verwijzen naar de homepage van de website om deze te laten scoren. Deeplinks zijn hier ook van erg groot belang.
Stel, we gaan een website optimaliseren, we hebben een keyword lijst samengesteld en gaan van start met het optimaliseren voor een 5 tal generieke termen. We gaan deze generieke zoektermen niet allemaal naar de homepage van de website laten verwijzen maar we zullen deze gebruiken om specifieke pagina's in de website een betere ranking te geven.
Het is immers belangrijk in een SEO traject dat niet enkel de homepage van een website een goede positie behaalt. We moeten er steeds voor zorgen dat de gebruiker op de juiste pagina terecht komt in de website, de welke de informatie of het product bevat waar de gebruiker naar op zoek is. Hoe meer en beter je links laat verwijzen naar allerlei pagina's in je website, hoe beter voor je SEO strategie.
Welke links kan je best gebruiken in het SEO traject? Dit zijn er verschillende. Eerst en vooral moet je rekening houden met het zoekgedrag van gebruikers. Inzicht in deze materie stelt in later in staat om meer trafiek te genereren naar de website. Voor je echter inzicht krijgt hierin moet je reeds enkele maanden de website volgen. Gegevens van een 6 tal maanden zijn nodig om een duidelijke conclusies te trekken.
We gebruiken niet enkel generische zoektermen. Deze zijn belangrijk in een SEO traject maar vaak zijn deze ook de termen waar je langer voor nodig hebt om een goede positie te behalen. Dus, nemen we ook andere termen mee in het SEO traject. Dit zou kunnen zijn:
- Generische termen.
- Brand related termen
- Minder competitieve termen.
Een brand related term is een link naar de website met hierin de naam van het bedrijf, product of dienst in vermeld. Ik werk voor Nascom, een link als deze is een brand related link. Hier moet je ook enkele variaties op maken, het is steeds beter om niet steeds met dezelfde term te verwijzen naar een website. Werk steeds met varianten!
Maak gebruik van minder competitieve termen.
Na je keyword analyse krijg je een duidelijker inzicht in de competitie. Hoe lager de competitie voor een keyword is, hoe sneller je resultaten kan behalen in de zoekresultaten. Deze zoektermen zullen minder gebruikt zijn om te zoeken naar informatie op het internet, maar we kunnen dit ook anders bekijken. Hoe meer termen die minder competitief zijn, hoe sneller deze scoren in de zoekmachines en hoe meer bezoekers we op onze website verkrijgen. Het long tail effect is hier het perfecte voorbeeld van.
2) Het kost tijd voor Google deze content opneemt.
Spiders of Google crawlers exploreren continu het internet, maar dit wil niet zeggen dat dagelijks jou webpagina’s geïndexeerd worden. Na verloop van tijd, een hogere thrust in Google en een hogere pageRank zorgen ervoor dat je website vaker gecrawld zal worden. Om van deze websites ook steeds een link te verkrijgen is niet altijd even evenvoudig.
Er wordt steeds gedaan in de SEO wereld alsof je enkel links moet verzamelen van websites met gerelateerde onderwerpen! Wel, ik beweer niet dat dit onzin is, maar laten we duidelijk zijn, een link van een website die niet gerelateerd is met je onderwerp helpt ook. Ik heb reeds eerder een uitgebreid artikel geschreven over de werkwijze van grote SEO firma’s.
Een heel aantal links, minder kwalitatief en van websites met niet gerelateerde informatie kunnen ook resultaten geven. Hier bevinden we ons echter in een totaal andere discussie. “Is SEO spammen of niet”. Deze discussie kan later misschien wel eens aangekaart worden.
In de volgende post zullen we de andere 3 redenen verder overlopen. Link building is niet altijd even eenvoudig en vraagt meer tijd dan velen denken. Indien iemand van jullie hier anders over denkt mag je dit steeds vermelden op mijn SEO blog.
4 reacties:
Ik ben me aan het inwerken in het linkbuilden. Ik was ermee begonne vanuit optiek 'instroom'. Zo wou ik de mensen met niche-interesse naar de juiste pagina op ons portaal leiden. Ondertussen doe ik gerichter aan linkbuilding voor seo en landingspagina's.. Deze reeks is wel handig daarbij.
@Koen
Veel succes met de linkbuilding, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
Sterk artikel, Christophe. Ik ben absoluut een voorstander van linkbuilding, maar ik geloof sterk in de organische groei van een website en zijn links.
Zorg zeker voor goede content op je website met een meerwaarde voor de bezoeker zodat anderen automatisch naar je website gaan linken. Probeer misschien ook je content zoveel mogelijk via RSS te verspreiden en vergeet niet aanwezig te zijn op sociale netwerken, met een duidelijke vermelding van je webadres.
Volgens mij volgt een sterke linkbuilding automatisch uit deze stappen.
Ik ben het volledig met je eens dat het niet gaat om de massa’s links (kwantiteit), maar veeleer om de juiste links (kwaliteit).
Ik kijk alvast uit naar je vervolg.
@Pieter
We delen dezelfde mening Pieter ;-). Organische groei mag je niet onderschatten. Zeker niet wanneer je gebruik maakt RSS, social media kanalen. Hoewel ik in de praktijk ook het tegengestelde tegenkom. Het gaat hier dan ook over extreem competitieve termen.
Als je tijd hebt moet je het volgende artikel maar eens doornemen: http://tips-search-optimization.blogspot.com/2009/08/spelen-de-grote-seo-firmas-volgens-de.html
Deel 2 van dit artikel is ook reeds gepost :)
Cheers
Een reactie posten