webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

dinsdag 18 augustus 2009

Spelen de grote SEO firma’s volgens de regels?


Een website optimaliseren en top resultaten behalen in Google is een competitie die dagelijks gevoerd wordt. Zowel door website eigenaars als de SEO firma’s die de eerste positie probeert te behalen. Spelen deze grote SEO firma’s ook wel volgens de regels of gebruiken ze nog steeds technieken die we onder de categorie van "Black Hat" kunnen plaatsen?

Bij het schrijven van deze post heb ik beslist niet alles in één artikel te bespreken. Ik had het artikel nog niet half klaar wanneer ik realiseerde dat niemand alles zou lezen (veel te veel informatie ;-)). Nu, geen paniek, dit artikel zal vervolgd worden.

In deze reeks artikelen gaan we enkele factoren onder de loep nemen. We zullen nagaan hoe websites goede resultaten behalen en wat SEO firma’s uitvoeren om deze te bereiken. Laat ik wel duidelijk zijn, dit artikel zal geen namen vermelden van SEO firma’s. Het is niet mijn bedoeling om met modder te smijten, enkel een discussie voeren over gebruikte technieken en de informatie die je terug kan vinden op het internet over deze technieken zullen aangekaart worden.

2 Websites die we onder de loep gaan nemen zijn beide retailer websites. We gaan ook de resultaten en competitie nagaan voor Google.co.uk, hier is immers de strijd voor goede resultaten heel wat moeilijker te bereiken dan voor België.

Omschrijving analyse:
We gebruiken 2 generieke zoektermen waar we de resultaten en concurrentie gaan analyseren. “lcd tv” en “plasma tv”. (De zoekresultaten kunnen verschillend zijn gezien geografische factoren waar Google steeds rekening mee houdt!).

Resultaten voor deze termen in Google Hulpprogramma voor zoekwoorden (Google keyword tool). We stellen deze in volgens:
  1. taal: Engels
  2. landen en gebieden: Verenigd Koninkrijk (UK)
(klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave)



Zoekterm “plasma tv”:
  • 1.220.000 lokaal zoek volume juli.
  • 3.350.000 wereldwijd maandelijks zoek volume.
Zoekterm “lcd tv”:
  • 4.090.000 lokaal zoek volume juli.
  • 11.100.000 wereldwijd maandelijks zoek volume.
Je kan hier duidelijk afleiden dat “lcd tv” een mooie term is om goed te scoren. Nu bekijken we de resultaten in Google.

Zoekterm “plasma tv”:
(klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave)

Zoekterm “lcd tv”:
(klik op de afbeelding voor een vergrootte weergave)

Kelkoo en Digitaldirect zijn duidelijk de 2 retailers die hier als winnaar uitkomen.

Je hebt ongetwijfeld op het internet al vaak blog posts gelezen over hoe je moet scoren in zoekmachines. Je kent ze wel, dat artikels als:
  • 10 tips om goed te scoren
  • 5 tips om nummer 1 positie te behalen
  • Op naar de top in Google
  • Vul het lijstje maar aan ;-)
Laten we eerlijk zijn, iedereen onder ons weet wat hier in vermeld staat, de immers weerkerende informatie zoals:
  • Gebruik je keywords.
  • Gebruik je description.
  • Plaats keywords in je title.
  • Gebruik keywords in het heading.
  • Gebruik keywords in je body tekst.
  • Plaats je keywords strategisch.
  • Blaat blaat, ……
Niet dat bovenstaande punten onwaarheden zijn, maar geef toe. Na het lezen van tientallen artikelen over bovenstaande punten beginnen deze toch erg op je systeem te werken wanneer je de dag vandaag moet ontdekken dat hier nog steeds over geschreven wordt alsof het de enige waarheid is. Alsof je met deze tips top posities kan behalen met termen als “plasma tv” of “lcd tv”.

We nemen eentje van bovenstaande stellingen eruit, “plaats je keyword in de heading”.

Heading van Kelkoo voor “plasma tv” en “lcd tv“.


Heading van Digitaldirect voor “plasma tv” en “lcd pagina“.


Je ziet dat beide websites een andere aanpak gebruiken. Kelkoo gaat voor de heading met enkel het keyword vermeld, samen met de vermelding van het keyword in de breadcrumb. Onder de titel vind je echter nog een kleine tekstblok waar “plasma tv” nog enkele keren vermeld staat.

Herken je de regeltjes?
  • Gebruik keyword in de heading
  • Gebruik keyword in de links,met keyword als contextuele link.
  • Gebruik je keyword in de eerste paragraaf.
Allen zijn hier toegepast. Bekijken we even de heading van Digitaldirect. Hier merken we eerder een vorm van keyword spamming in de heading van de pagina.
LG Plasma TVs, Panasonic Plasma TV, Pioneer Plasma, Televisions and Plasma Televisions”.

We vinden het woord “plasma” , “tv” en “television” echter verscheidene keren terug. Duidelijk dat ze hier mee willen scoren. Ook de kleine tekst onder de heading bevat weer de termen “plasma tv”.

Je ziet dat deze standaard regeltjes op al deze websites van toepassing zijn. Hoe kunnen SEO firma’s er nu voor zorgen dat ze met zulke moeilijke termen toch nog zulke posities kunnen verkrijgen?

De magie van link building!
We gaan eens nagaan hoeveel back links deze sites hebben, welke anker tekst gebruikt is, welke de pageRank factor is. Een erg handige tool (gratis) is de link-checker die je kan terugvinden op seopro.com.

We testen de link naar de pagina voor “lcd tv” bij Kelkoo. Slecht 30 backlinks naar de pagina met LCD tv, dit is erg weinig en toch behalen ze hier een erg goed resultaat mee. Natuurlijk worden er links verspreid via verschillende kanalen, uit de resultaten van deze test kan je zien dat ze ook via e-Bay links verspreiden, deze kunnen veel bezoekers opbrengen.

betekenis van info:
top 10 van links en gebruikte anker tekst:

Nu doen we dezelfde test voor Digitalredirect.
back links naar digitaldirect:

top 10 van links en gebruikte anker tekst:

Een mooi resultaat, namelijk 540 back links! We kijken even naar de top 10 ankers gebruikt en de pageRank factor:
  • 2 links met PR5.
  • 1 link met PR4.
  • 3 met PR3.
  • 94 met PR0
Wanneer je denkt dat 540 veel zou zijn, je kan hier ook enkele duizenden zien verschijnen komen!

Enkele vragen omtrent deze resultaten.
Is het niet zo dat je beter minder links kan verzamelen maar wel met een hoge PR dan een hoog aantal links met een lage PR? Wat zou een SEO firma of SEO specialist jou vertellen “in this case”?

We kijken even naar een andere factor. Overal kom je tegen dat links van blog’s, websites, die handelen over hetzelfde onderwerp beter zouden scoren. Ik heb enkele blog’s en websites aangeduid in de lijst. Eens kijken wat voor websites dit zijn.

Enkele aangeduide weblogs en websites waar een back link gegevens is:
  1. http://www.aeronet.co.uk/
  2. http://brains2go.blogspot.com/
  3. http://www.artipot.com/articles/262255/the-price-of-hd-plasma-televisions-are-about-to-rise.htm
  4. http://mygarden.all-top-stuff.com/lcd-televisions-facts.html
1) Aeronet.
Een leuk verhaaltje over lcd tvs te gebruiken in vliegtuigen, het is maar een questie van je fantasie te laten werken ;-).

2) Brains2go.blogspot.com
Ik heb enkele screenshots genomen, het gehele artikel zou veel te lang zijn geweest om hier over te nemen. Volg de bovenstaande link naar brains2go en controleer het even. Hier vinden we erg veel linken terug.


3) Artipot.

Lees even de tekst van dit artikel, of kijk naar de schrijver ervan. Komt deze niet terug op brain2go, een zekere Armadeus Cornelius. Wanneer ik meerdere back links check komt dit vaker voor. Kunnen we hier spreken van "duplicated content"?
Wat met alle informatie die je kan terug vinden op het internet over duplicated content en de penalty hier aan verbonden?


4) Top Stuff Gardening Tips.




Wel een vreemd artikel over “garden tips”, let even op de tags, links en “related articles”. Om een lang verhaal kort te maken.
Dit is een voorbeeld van artikels verspreiden over blogs, vaak in het eigen beheer van SEO firma’s. Deze blogs bevatten artikels over het onderwerp van de blog maar worden ook gebruikt als link building kanalen. SEO firma’s hebben veel van deze websites in eigen beheer.

Welke vragen kunnen we ons hierbij stellen:
  1. Wat over link kwaliteit versus kwantiteit?
  2. Wat over link spamming?
  3. Is het allemaal wel waar wat Google ons laat geloven?
  4. Gebruiken alle grote spelers zulke technieken en dezelfde trucks?
  5. Waarom nog een SEO blog bijhouden?
  6. Welke vragen denk jij nog aan?
Er zijn heel wat methoden die gebruikt worden maar om terug te komen op onze resultaten in Google. Digitaldirect haalt wel top posities in Google met termen als “lcd tv” en “plasma tv”.
Er zijn nog een aantal factoren die hier ontleed kunnen worden, later meer hierover.
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

4 reacties:

Pieter Goyens zei

Christophe, ik heb met veel plezier je uitgebreid artikel gelezen. Mijn beroepseer verplicht mij om een reactie te plaatsen, gezien ik toch al een tijdje in het SEO-wereldtje zit.

Het beroep van SEO’er is niet gereglementeerd. Voorspelbaar gevolg: er zitten heel wat charlatans in deze branche. Achter de titel “zoekmachine marketeer” kunnen zowel echte vaklui schuilgaan als incompetente, schadelijke en zelfs malafide individuen.

Dommigheid en incomptentie zijn geen strafbare feiten. Er zouden anders véél mensen in de cel zitten. Dat is des te vervelender omdat een zoekmachine marketeer inschakelen echt wel een investering is. Hoe scheid je het kaf van het koren?

Eerlijkheid. Niemand weet precies hoe het Google algoritme werkt. Wist ik het wel, dan starten we morgen een nieuw bedrijf en worden we multimiljonair. Conclusie: niemand kan een positie in Google garanderen. Omdat je simpelweg niet de eigenaar bent van Google. Beloof geen garanties, maar evalueer en stuur bij waar nodig. Van SEO word je immers nooit werkloos.

Juiste zoekwoorden. Elk SEO-project valt of staat met de juiste zoekwoorden. Bijgevolg vind ik jouw analyse in het voorbeeld te primitief en weinig onderbouwd. In België zijn er vaak niet genoeg gegevens beschikbaar in de Keyword Tool. Tja, voor SEO leven we soms in het verkeerde land, niet? Uit de resultaten van een Google AdWords campagne haal je meer informatie, inzicht en learnings. Aansluitend: de content die volgt uit je zoekwoorden moet wederzijds bevredigend (zoekmachine/bezoeker) zijn. Moeilijke opdracht!

Tevens zeer belangrijk: SEO teert op kleine details en grote principes.

Betreffende de tips. Toegegeven, het is moeilijk om 1 taal voor 1 website te spreken in algemene standaard tips! Maar ziehier toch nog enkele tips:

Test, test, test. Golf leer je niet alleen via een handleiding. SEO ook niet. Hierbij kan het voorkomen dat we even buiten de SEO-lijntjes kleuren, maar enkel op testsites.

Blended Search. Probeer SEO zeker ook via meer langs zijdelingse wegen te benaderen: video, nieuwsberichten, maps, afbeeldingen.

Toekomst. 2010 wordt een belangrijk jaar voor SEM in België, waarbij transparantie een belangrijk item wordt tussen de klant en en SEO-firma’s. Het internet wordt opener, sneller en professioneler. Bijgevolg is er geen plaats meer voor spektakelvoetbal (black hat of old-school methoden)!

Tot zover mijn lezing.
Progress comes from sharing!

christophe neys zei

bedankt voor de uitgebreide reactie. De bedoeling van dit artikel was voor mij eens aan te tonen dat er inderdaad malafide praktijken uitgevoerd worden.
Niet schieten op zij die SEO ethisch toepassen en strategisch te werk gaan. Voor de zoveelste keer weer volledig eens met je :-)

Dirk zei

bmw.de anyone ? :p

christophe neys zei

@Dirk
Inderdaad een mooi voorbeeld van enkele jaren geleden :)

Een reactie plaatsen