Een goede keyword strategy is de start van je online succes. Voor je begint met de optimalisatie van je website maak je best een plan. Welke gaan je targeted keywords zijn? Maak eerst een analyse over de keywords die je zal gebruiken.
De Google keyword tool helpt je bij de job. Wil je nog een stapje verder gaan, duik dieper in de search query data en maak gebruik van Google Insights for Search. Creƫer je eigen lijst van "meest populaire" en "snelst stijgende" queries voor verschillende regio's over tijd, zelfs per topic.
Hoe kan je nu nagaan welke de meest interessante keywords zijn om te gebruiken voor je optimalisatie. In deze post zullen we alle stappen overlopen om een goede keyword strategy uit te werken.
Op zoek naar veelgebruikte zoekwoorden.
We gaan nakijken welke termen het meest gebruikt worden voor je onderwerp. Je moet te weten komen welke termen gebruikt worden, en hoe vaak deze gebruikt worden. Hoe vaker deze zoekwoorden gebruikt worden, hoe groter de populariteit is. Dus, het is logisch om deze ook te gebruiken in je keyword strategy.
Er zijn heel wat tools die we hiervoor kunnen gebruiken. Een van de gratis en aanbevolen tools hiervoor is Google keyword tool.
Stel je voor, je speelt muziek (piano) en bent op zoek naar een band, meer bepaald een "blues band". Dan kan je bv "blues band" proberen.
Ik richt me voornamelijk naar Google BE, deze duid ik ook aan voor het invoeren van de keywords.
We voeren 3 termen in om even na te kijken:
- blues band
- blues pianist
- blues piano
De resultaten voor deze 3 termen zijn:
- blues band: 301,000
- blues pianist: 880
- blues piano: 110,000
Nakijken van de competitie.
Het controleren van de keyword competition (zoekterm competitie). De competitie betekent hier hoeveel andere websites of webpagina's handelen ook over deze specifieke termen. Dit is een belangrijke factor. Hoe hoger de competitie, hoe moeilijker het wordt om goede resultaten te behalen.
We nemen Google erbij en gaan de volgende termen invoeren: "blues band", vervolgens "blues pianist" en "blues piano".
we bekijken de resultaten van de competitie voor deze termen:
- blues band: 321.000.000
- blues pianist: 2.670.000
- blues piano: 20.200.000
Wacht nu eens even, er is een kleine truck die je moet weten om je echte concurrenten te kennen. Een webpagina dat je keyword bevat in de content maar niet in de title tag, is waarschijnlijk niet geoptimaliseerd voor die term.
Door gebruik te maken van het volgende commando, zijn we veel beter in staat onze concurrenten op te lijsten. Dit commando toont enkel de websites met jou keyword, effectief in de title tag.
allintitle: blues band
allintitle: blues pianist
allintitle: blues piano
Wanneer we dit invoeren in Google krijgen we de volgende resultaten.
- allintitle: blues band -> 360.000
- allintitle: blues pianist -> 1.290
- allintitle: blues piano -> 82.300
Results / Searches Ratio (R/S Ratio)
Dit is de meest belangrijke stap. Hier is de data die we verzameld hebben.
keywords | zoekvolume | concurrentie |
---|---|---|
blues band | 301,000 | 360,000 |
blues pianist | 880 | 1,290 |
blues piano | 110,000 | 82,300 |
Laten we nu de ratio berekenen op onze verzameling data. Deze is de R/S Ration genoemd (Results/Searches Ratio).
De zoekterm "blues band" is 301.000 maal naar gezocht en de competitie bedraagt 360.000, de R/S Ratio is dus:
360,000/301,000 = 1.20 (afgerond op 2 decimalen)
De zoekterm "blues pianist" is 880 maal naar gezocht en de competitie bedraagt 1.290, de R/S Ratio is dus:
1,290/880 = 1.47 (afgerond op 2 decimalen)
De zoekterm "blues piano" is 110.000 maal naar gezocht en de competitie bedraagt 82.300, de R/S Ratio is dus:
82.300/110,000 = 0.75 (afgerond op 2 decimalen)
Een goede R/S Ratio is minder dan 2.0, deze geeft je heel wat potentieel om een goede positie te behalen.
Conclussie.
Wat op het eerste zicht de moeilijkste term bleek te zijn, "blues band" met 321,000,000 resultaten, versus "blues pianist" met amper 2,670,000 resultaten is volgens onze Result / Searches Ratio berekening iets beter om te optimaliseren met een ratio van 1.20 versus 1.47. Het verschil is echter klein.
Gaan we dan kijken naar "blues piano" met heel wat meer searches dan "blues pianist" en een ratio van 0.75 is dit de meest interessante term om te gaan gebruiken.
Wil je nog een stap verder gaan kan je deze factor in rekening brengen met de KEI (Keyword Effectiveness Index), een andere competitieve factor voor je keyword strategy. Hier zal ik een volgende post over schrijven.
Wil je een goede keyword strategy opbouwen voor je website, neem dan even de tijd en maak een analyse voor je er aan start. Een goede start is reeds half gewonnen.
1 reacties:
Een strategie die ook helpt is de volgende: Door keywords in een bepaalde volgorde van belang op te stellen en ook zo te laten verschijnen in de Google resultaten kan er voor zorgen dat je meer bezoekers krijgt dan anders. Hoe we dit doen kom je te weten op: http://archivision-directory.blogspot.com/2010/07/traffic-tip-how-to-use-keywords-in.html
Een reactie posten