Ze omschrijven het zoekproces vanuit het volgende standpunt: het probleem wordt bekeken vanuit het perspectief van de gebruiker en hoe zij taken structureren in hun gedachten.
Waarom is het belangrijk om te weten hoe mensen op zoek gaan naar informatie op het internet? SEO is helemaal geen exacte wetenschap, integendeel zelfs. Hoe kan je zorgen voor kwalitatieve bezoekers op je websites als je niet weet hoe:
- Een gebruiker terecht komt op je website
- Welke informatie je gebruiker naar op zoek is
- Welke zoektermen scoren
Hoe kunnen we nu onze strategie gaan aanpassen?
Wanneer je weet welke zoektermen goed scoren voor je website, dan is je volgende stap deze zoektermen te herdefiniëren. Een voorbeeld. Enkele maanden geleden scoorde mijn SEO blog goed met de term “goede hyperlinks”.
Door gebruik te maken van Google Analytics stelde ik vast dat heel wat bezoekers op zoek waren naar informatie omtrent “SEO en hyperlinks”. De volgende stap in mijn SEO strategie was dus een focus gaan plaatsen op termen met het woord hyperlink. Het is niet nodig om voor elke term een nummer 1 positie te behalen, verscheidene rankings binnen de top 10 of top 5 (nog beter) voor meerdere termen geeft je immers meer bezoekers. Vrij logisch denk ik.
In plaats van te werken en te optimaliseren naar een goede score voor enkel de competitieve termen kan je beter de focus plaatsen op minder competitieve termen. Deze zijn immers makkelijker en sneller om een goede positie mee te behalen.
Wil je het resultaat bekijken:
Je merkt dat dit geen nummer 1 posities zijn, maar deze termen zorgen ervoor dat er bezoekers op deze blog komen.
Nu komen we terug bij de vraag “waarom is het belangrijk om te weten hoe mensen zoeken op het internet”? Hoeveel woorden gebruikt een internet gebruiker om informatie te zoeken.? Ook hier zijn heel wat studies over terug te vinden. Hier kan je een overzicht vinden van hoeveel woorden gebruikt worden door een internet gebruiker wanneer deze op zoek gaat naar informatie.
Percentage voor gebruikers die slechts 1 zoekwoord gebruiken:
- 2007 : 15.22%
- 2008 : 15.52%
Percentage voor gebruikers die slechts 2 zoekwoorden gebruiken:
- 2007 : 31.91%
- 2008 : 33.65%
Percentage voor gebruikers die slechts 3 zoekwoorden gebruiken:
- 2007 : 27.02%
- 2008 : 26.27%
Enkele voorbeelden:
- tips hyperlinks seo
- seo hyperlinks gebruiken
- hyperlinks en seo
- hoe hyperlinks gebruiken
- boost je hyperlinks
- Ik ben met deze blog dit jaar in januari gestart, competitieve termen zijn moeilijk om op te scoren en het duurt erg lang.
- Ik heb de termen bestaande uit 1 zoekwoord totaal niet opgenomen in mijn strategie. Ik steek er ook geen tijd in eerlijk gezegd ;-).
- Leg je niet toe op enkel de competitieve termen
- werk naar zoektermen bestaande uit 2, 3, 4 en meer zoekwoorden
- achterhaal hoe bezoekers op je website komen
- geef hun de informatie waar ze naar op zoek zijn
- Weet hoe internet gebruikers zoeken
- Werk jou termen systematisch stap voor stap uit (hoe meer termen, hoe meer bezoekers over termijn)
0 reacties:
Een reactie posten