Erg vaak krijg ik de vraag, "hoe kan ik meer bezoekers op mijn website krijgen"? Wat ga je hier op antwoorden ;-). Mits enkele inspanningen is het niet zo moeilijk om bezoekers naar je website te lokken.
Meer bezoekers staan niet gelijk met meer verkoop, of wat ook de bedoeling is van je website. Alles draait om kwalitatieve bezoekers. Een website moet converteren.
Wat is een conversie? We spreken over een conversie wanneer een gebruiker een actie onderneemt op je website welke leidt tot een gewenst doel, ten opzichte van het totaal aantal bezoekers. Het conversiepercentage wordt dus als volgt berekend:
Je hebt 800 bezoekers op je website en 140 van deze mensen schrijven zich in voor je nieuwsbrief. De conversieratio hier bedraagt 17,5%.
Formule: (aantal conversies / totaal aantal bezoekers) * 100 of (140 / 800) * 100
Type conversie kunnen zijn:
- Downloaden van product brochure
- inschrijven op een nieuwsbrief
- aankoop van een product
- klant gesprek aanvragen
- .......
Stap voor stap analyseren.
Hoe kan zo een analyse gedaan worden voor een aankoop proces. Tools als Google Analytics laten ons toe een ‘ideaal’ pad te definiĆ«ren hiervoor, deze wordt een funnel genoemd. Deze funnel wordt grafisch voorgesteld en geeft ons in 1 opslag een gedetailleerde weergave over hoe bezoekers dit pad doorlopen.
Vragen die deze analyse kan beantwoorden zijn:
- Hoeveel bezoekers hebben interesse om zich in te schrijven voor deze nieuwsbrief?
- Conversie: hoeveel bezoekers schrijven zich in?
- Hoe verloopt de overgang tussen de verschillende stappen in het proces?
- Als de bezoeker het proces verlaat, waar gaat deze naartoe?
- Waar komen bezoekers het proces binnen
- Via welke kanalen komen de bezoekers het proces binnen?
Deze vragen geven je heel wat inzicht en geven je een duidelijk beeld van wat er gebeurt tijdens het proces. Wanneer je merkt dat je plots meer dan 70% van je bezoekers verliest met de stap naar de checkout pagina. Dan weet je toch duidelijk dat hier wat verkeerd loopt denk ik.
De redenen hiervoor kunnen zo erg verschillend zijn, dit kan gaan van usability issues tot grote technische problemen. Een voorbeeld kan zijn dat de gebruiker meer dan 50 sec moet wachten voordat hij effectief terecht komt in de checkout procedure. Tijd om development in te schakelen misschien ;-)?
Tips om uw bezoekers te converteren:
- Gebruik uw statistieken niet enkel om uw aantal bezoekers te meten.
- leer het surfgedrag van je bezoeker te begrijpen
- definieer objectieven, doelstellingen en processen
- definieer het proces om uitval te achterhalen
- analyseer stap voor stap, de gehele funnel
- achterhaal hoe je bezoekers terecht komen in het proces
1 reacties:
great post
Een reactie posten