webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

zondag 14 juni 2009

Measurment, analyseer je website

De resultaten meten van je website met Google analytics is de dag vandaag erg belangrijk. Toch heb ik hier zeer recent meegemaakt dat dit nog zeer onbekend is bij velen. Niet enkel in de industrie maar ook bij onderwijs instellingen. Deze post is een kleine anekdote over welke reactie een eenvoudige demonstratie over Google analytics kan opwekken.

Ik geef reeds 8 jaar les in verscheidene deel aspecten van internet technologie. De laatste jaren niet meer fulltime maar enkel nog in het avondonderwijs.

Het afgelopen jaar heb ik de laatste jaar studentes van de opleiding webdesign zoveel mogelijk trachtten bij te brengen over dynamische websites en databases. Gezien de korte periode en de erg uitgebreide materie is het lessenpakket vrij beperkt. Om toch een extra meerwaarde te geven aan deze opleiding heb ik gedurende de lessen ook regelmatig gesproken over onderwerpen als:
  1. SEO
  2. optimaliseren van je website
  3. hoe belangrijk content is
  4. marketing aspecten
  5. praktische tips
  6. doelstellingen formuleren
  7. etc ....
Bij het opstellen van het eindwerk heb ik een klein onderdeel facultatief opgemaakt. Hier hadden ze de mogelijkheid extra punten te behalen wanneer ze in hun eindwerk rekening hielden met bovenvermelde facetten, namelijk SEO.

Ik kan enkel zeggen dat ik verbaasd was van resultaten, en positieve reacties die ik gekregen heb tijdens de presentatie van deze studenten. Iedereen had gewoon heel wat tijd besteed aan deze punten.

Heel wat SEO tips en punten die ik tijdens lessen tussendoor heb aangehaald, kon ik niet erg diep op ingaan. Wel heb ik laten weten waar ze informatie konden terugvinden hierover.

De eindopdracht hield in dat studenten een website moesten ontwikkelen, die ook effectief zou gebruikt worden door de klant. Een kleine cms moest ontwikkeld worden om de website up to date te houden.

Enkele studenten hadden een Google analytics account aangemaakt, en deze ook gebruikt om hun klant te adviseren en te sturen.

Een voorbeeld, één student heeft een website ontwikkeld voor een motor shop, enkele onderdelen in de website zijn nog steeds in ontwikkeling gezien de klant meer had gevraagd dan mogelijk was om te realiseren gedurende de periode die ze kregen om hun eindwerk te realiseren. Deze extra onderdelen kwamen natuurlijk aan bod tijdens de presentatie. De student had met zijn analytics snel kunnen aantonen dat onderdelen die momenteel nog in ontwikkeling zijn, blijkbaar de meest bezochte pagina's zijn van zijn website. Ik denk dat we hier kunnen spreken over doelgericht sturen. De klant wil natuurlijk nu zo snel mogelijk deze onderdelen uitwerken, en weet meteen dat bezoekers op zijn website interesse hebben en informatie gaan zoeken in zijn catalogus. Er kon zelfs reeds aangetoond worden welke onderdelen in de catalogus het meest naar gezocht werd.

De opleiding coördinator was erg onder de indruk en zijn eerste reactie naar mij was onmiddellijk van, "hoe doe je, hoe doe dat, kan je dat voor onze website ook doen? ;-)". Ik ga de naam van de onderwijs instelling niet vernoemen maar je mag weten dat deze instelling toch om en bij de 13000 studenten heeft in Vlaanderen.

Kan je je reeds inbeelden hoe je measurment kunt gebruiken en de voordelen die het kan bieden? Enkele die we snel kunnen bedenken zijn:
  1. een analyse opstellen naar welke opleiding populair zijn.
  2. nagaan hoe je potentiële nieuwe studenten beter kan informeren over opleidingen
  3. nagaan hoe doeltreffend je reeds je studenten informeert
  4. meer gericht marketing voeren omtrent opleidingen
  5. nieuwe initiatieven proberen als online bevraging en tevredenheidsonderzoek
  6. vul het lijstje maar aan ..... .
Enige tijd geleden heb ik voorgesteld om eventueel een nieuwe opleiding uit te werken omtrent SEO, usability en accessibility. Er was hier zeker interesse voor, ik denk na de presentatie van deze student, dat ze zeker overtuigd zijn.
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

0 reacties:

Een reactie posten