Ik geef reeds 8 jaar les in verscheidene deel aspecten van internet technologie. De laatste jaren niet meer fulltime maar enkel nog in het avondonderwijs.
Het afgelopen jaar heb ik de laatste jaar studentes van de opleiding webdesign zoveel mogelijk trachtten bij te brengen over dynamische websites en databases. Gezien de korte periode en de erg uitgebreide materie is het lessenpakket vrij beperkt. Om toch een extra meerwaarde te geven aan deze opleiding heb ik gedurende de lessen ook regelmatig gesproken over onderwerpen als:
- SEO
- optimaliseren van je website
- hoe belangrijk content is
- marketing aspecten
- praktische tips
- doelstellingen formuleren
- etc ....
Ik kan enkel zeggen dat ik verbaasd was van resultaten, en positieve reacties die ik gekregen heb tijdens de presentatie van deze studenten. Iedereen had gewoon heel wat tijd besteed aan deze punten.
Heel wat SEO tips en punten die ik tijdens lessen tussendoor heb aangehaald, kon ik niet erg diep op ingaan. Wel heb ik laten weten waar ze informatie konden terugvinden hierover.
De eindopdracht hield in dat studenten een website moesten ontwikkelen, die ook effectief zou gebruikt worden door de klant. Een kleine cms moest ontwikkeld worden om de website up to date te houden.
Enkele studenten hadden een Google analytics account aangemaakt, en deze ook gebruikt om hun klant te adviseren en te sturen.
Een voorbeeld, één student heeft een website ontwikkeld voor een motor shop, enkele onderdelen in de website zijn nog steeds in ontwikkeling gezien de klant meer had gevraagd dan mogelijk was om te realiseren gedurende de periode die ze kregen om hun eindwerk te realiseren. Deze extra onderdelen kwamen natuurlijk aan bod tijdens de presentatie. De student had met zijn analytics snel kunnen aantonen dat onderdelen die momenteel nog in ontwikkeling zijn, blijkbaar de meest bezochte pagina's zijn van zijn website. Ik denk dat we hier kunnen spreken over doelgericht sturen. De klant wil natuurlijk nu zo snel mogelijk deze onderdelen uitwerken, en weet meteen dat bezoekers op zijn website interesse hebben en informatie gaan zoeken in zijn catalogus. Er kon zelfs reeds aangetoond worden welke onderdelen in de catalogus het meest naar gezocht werd.
De opleiding coördinator was erg onder de indruk en zijn eerste reactie naar mij was onmiddellijk van, "hoe doe je, hoe doe dat, kan je dat voor onze website ook doen? ;-)". Ik ga de naam van de onderwijs instelling niet vernoemen maar je mag weten dat deze instelling toch om en bij de 13000 studenten heeft in Vlaanderen.
Kan je je reeds inbeelden hoe je measurment kunt gebruiken en de voordelen die het kan bieden? Enkele die we snel kunnen bedenken zijn:
- een analyse opstellen naar welke opleiding populair zijn.
- nagaan hoe je potentiële nieuwe studenten beter kan informeren over opleidingen
- nagaan hoe doeltreffend je reeds je studenten informeert
- meer gericht marketing voeren omtrent opleidingen
- nieuwe initiatieven proberen als online bevraging en tevredenheidsonderzoek
- vul het lijstje maar aan ..... .
Enige tijd geleden heb ik voorgesteld om eventueel een nieuwe opleiding uit te werken omtrent SEO, usability en accessibility. Er was hier zeker interesse voor, ik denk na de presentatie van deze student, dat ze zeker overtuigd zijn.
0 reacties:
Een reactie posten