webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

dinsdag 20 april 2010

Online strategie: “er was eens de SEO specialist”!

SEO (om het zo nog even te noemen) heeft een enorme vooruitgang geboekt de laatste 5 jaren. Wanneer ik echter vacatures bekijk zie ik vaak nog steeds dezelfde competenties die gevraagd worden, aangevuld door een weinig duidelijke functieomschrijving.

Is het eenvoudig om mensen te vinden met deze competenties, of kan je dit leren op de schoolbanken? Zelf heb ik 6 jaar fulltime les gegeven, nu enkel nog avondonderwijs en eerlijk gezegd kan ik niet meer doen dan mijn studenten proberen het nut laten in te zien van online strategie.

Verscheidene jaren geleden betekende SEO het behalen van goede posities in de resultaten van zoekmachines. Liefst van alles op #1! Dan nog te bedenken dat je de dag vandaag nog steeds slogans terug kan vinden op het internet als “gegarandeerd op nummer 1”, gelukkig niet meer al te vaak :).

Dit heeft een cultuur gecreëerd van “Zij en Wij” (zoekmachines versus SO’s). Je zou kunnen stellen dat het een ware strijd was tussen beide. De SO’er aan zijn kant steeds op zoek naar methoden om de websites van zijn of haar klanten steeds maar meer en betere betere posities te laten verkrijgen. Dit niet altijd met de meest toegankelijke of toelaatbare middelen.

De zoekmachines aan de andere kant die er steeds alles aan deden om toch de meest relevante resultaten te filteren en deze aan te bieden aan de gebruiker. Heerlijke tijden, maar deze “strijd” heeft anderzijds ook geleid tot heel wat innovaties op vlak van online strategie.

Wat is er dan allemaal veranderd?
Wel, de dag vandaag is er een erg groot verschil met enkele jaren geleden. De "nummer 1 positie" in Google en onzichtbaar in alle andere kanalen is niet “the way to go”. Vandaag spreken we over maximum aan zichtbaarheid op het internet. Enkele vragen die we ons kunnen stellen zijn:
  • Welke kanalen werken voor je klant en jou product?
  • Wat moet je allemaal doen om je resultaten te bereiken (workload, tijd, etc ...)?
  • Wie is je doelpubliek, wie moet je voornamelijk bereiken?
  • Wat moet je hen vertellen?
  • Hoe kan je hun overhalen of overtuigen?
  • Welke informatie zijn zij naar op zoek?
  • Wat moet je hen bieden om jou product aan anderen aan te raden?
  • Hoe krijg je je gebruiker ertoe aangezet om jou informatie te delen met anderen?
  • Hoe kan jij feedback krijgen van jou gebruiker?
  • Etc etc etc ..... .
De opkomst van het sociale web (social media), social networks, web3.0 tools en services. Een betere verspreiding van al deze informatie op het internet, beter informatie management, content strategie en dergelijke, hebben er toe aangezet dat niet enkel zoekmachines gebruikt worden om informatie te zoeken. Wat niet wil zeggen dat men Google minder zal gebruiken wel te verstaan.
  • Facebook – 175 miljoen gebruikers iedere 24u, 350 miljoen actieve gebruikers globaal (65 miljoen via mobile).
  • Twitter – 75 miljoen accounts, 1.3 miljoen tweets per uur.
  • Linkedin – 50 miljoen leden.
  • Flickr – 4 biljoen foto’s.
  • Blogs – 70% van de bloggers spreken over brands.
(Op econsultancy kan je meer interessante cijfers terugvinden, maar je snapt het plaatje wel)

Andere kanalen:
  • Youtube
  • Hyves (Nederland)
  • MySpace
  • Netlog
  • Last.fm
  • En zoveel meer!
Hier aan toegevoegd zijn er nog opportuniteiten om op een meer efficiënte manier data uit te wisselen wanneer we gebruik maken van het semantisch web.

Dit allemaal in consideratie genomen kunnen we toch stellen dat de titel “SEO expert” niet erg overtuigend klinkt. SO’s zijn niet langer meer verwikkeld in hun strijd met de zoekmachines, eerder wel in strijd met alles op het internet, erg globaal gesteld :).

Het is niet langer meer een spel van, “wie heeft de #1 positie in Google”. We kunnen ons beter de vraag stellen “Hoeveel zichtbaarheid heeft jou product – brand – website of blog - wie weet wat nog allemaal, op het internet, gebruik makend van al deze kanalen?

Wanneer we hier even blijven bij stilstaan merken we toch duidelijk dat je de dag vandaag nood hebt aan een duidelijk, goed gefundeerde online strategie. Zij kunnen helpen bij:
  • nieuwe technologieën.
  • de start van nieuwe trends
  • verspreiden van nieuwe manieren om dingen gedaan te krijgen
  • begrijpen van methoden en deze duidelijk terug communiceren naar businesses en gebruikers.
Hieronder een lijstje van de gevraagde skills voor een "SEO expert":
  • Schrijven van meta tags.
  • Gebruik maken van “search engine techniques” (sla me dood, heb er ook geen flauw idee van :)).
  • Link building
  • Log files analyse
  • Traffic rapporteren
  • Troubleshooting
  • Submission to search engine directories.(??? :) ?)
  • Website development
  • CSS, xhtml, javascript
  • ROI analyse
  • Web usability
  • Keyword research
  • Content optimalisatie
  • Hands on optimalisatie
Allemaal goed en wel maar wat met andere aspecten als:
  • Informatie architectuur.
  • schrijven voor het web.
  • Social media expertise
  • Google Analytics
  • Interpreteren van Google analytics data.
  • datavisualisatie en presentatie
  • Wireframing
  • Persona’s uitschrijven
  • Data management.
  • Semantische webtechnologiëen als RDFa en microformats
  • Video optimalisatie
  • Research in technologiëen als RDFa, microformats, OWL, HTML5, etc.
  • Research omtrent user trends
  • En nog heel wat meer facetten .......
Het is niet enkel meer de zoekmachines en de positie die je verwerft waar alles om draait, wel om het geheel. Hoe bereik je jou doelpubliek? Hoe kan je ervoor zorgen dat je een maximale zichtbaarheid kan verwerven en dan hebben we nog niet gesproken over conversie, de volgende stap.

Waar kan je deze mensen vinden?
Ik veronderstel dat deze er wel zijn. Volgens mij zijn deze profielen te vinden onder hen met eerst en vooral verscheidene jaren ervaring. Beter nog, ervaring in verschillende deelaspecten van het internet. Mensen met zowel hands on ervaring en een uitgebreide interesse voor het web en zijn ontwikkelingen.

Ben jij nog steeds op zoek naar enkel een SEO expert voor je online strategie? Bonne chance!
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

6 reacties:

otto tromm zei

Tja,

Het veld is zo breed geworden en dan ook nog eens bezaaid met pseudo-experts...

Maar alleen SEO is echt wel te nauw geworden.

De mensen die er mee bezig zijn - de échte experts - weten dat maar al te goed.

En als je naar zo iemand op zoek bent, dan is budget vaak het volgende probleem.

Want goed werk kost echt wel wat voorbereiding en onderzoek.

Helaas denken nog veel mensen dat het genoeg is om "even een site aan te melden bij de zoekmachines"

En dat goede content zichzelf wel verkoopt...

Ach ja, dat geeft genoeg kansen voor de mensen die er wel tijd en geld in investeren.

Otto

christophe neys zei

inderdaad, "aanmelden bij zoekmachines en directory's" :). Of beter nog, je keywords meta optimaliseren, we maken hier een service voor en vragen er 85 euro voor, dat is toch niet te veel :).

koen verbrugge zei

Leuke post,

"SO’s zijn niet langer meer verwikkeld in hun strijd met de zoekmachines, eerder wel in strijd met alles op het internet, erg globaal gesteld :)"

Geldt ook voor 'social media'. Waar dit meestal op neer lijkt te komen is 'kunnen we linkedin gebruiken', terwijlom user engagement, de info laten vinden waar men ze nodig heeft en dan zo intuitief mogelijk door laten navigeren en/of interageren, eigenlijk de echte opzet van bedrijven moest zijn. Wij zijn geen 'vriendjes', maar behulpzame diensten die daar zijn als je ons nodig hebt' ;)
Zo simpel kan het klinken: Zij vragen wat wij hebben en daarom hebben we bezoekers.

Mensen die nog nooit hun band moesten vervangen denken waarschijnlijk ook dat ge een auto snel in elkaar steekt.

Hieronder een lijstje van de gevraagde skills voor een "AutoMaker":

* Schrijven van nummerplaten.
* Gebruik maken van “bougies”, "kabels', "bouten" en "banden".
* Vijzen draaien
* Ijzerplaten op maat snijden
* De vering van de zetels afstellen
* Problemen herstellen
* Registreren van nummerplaat
* Samenlassen, of andere technieken
* Weten wat de kleur en de dikte van de kabels betekenen
* Facturen uitschrijven
* Klantvriendelijk
* Met correct taalgebruik
* Commercieel karakter
* Gets the job done

Netmax Webdesign zei

Leuk artikel. Inzetten op zoveel mogelijk kanalen is natuurlijk erg belangrijk. Voor professionele webdesigners is afweging kosten/baten hierbij wel erg belangrijk: niet elk kanaal is immers even effectief. Ook social media heeft een minder sterke weerslag hier dan bvb. in Amerika, hoewel dat de laatste tijd erg snel aan het veranderen is. Met de opkomst van de smartphone en andere technologische evoluties zou het ook wat dit betreft wel eens snel in een stroomversnelling kunnen raken.

http://blog.netmax-webdesign.be/

Erwin Sigterman zei

Ik ben het helemaal met je eens, dat een SEO Consultant verder moet kijken dan alleen Google. Ook Social Seo en Local Seo zijn belangrijke items geworden. Toch merk ik dat met SEO dat gericht is op Google nog steeds het snelste resultaat gehaald kan worden (meeste bezoekers trekken).

Simple Seo Amsterdam zei

Ik zie zelf een langzame verandering in de manier hoe SEO specialisten met deze problematiek omgaan. Technisch gezien wordt bij ons al lang veel breder gekeken op welke manieren we SEO resultaten kunnen boeken voor onze klanten. Het gaat natuurlijk ook om relevantie van de content.

Een reactie plaatsen