Vervolgens wil je de conversie nog meer verhogen. Om hier te slagen moeten we gaan testen. Maar wat met onze reeds behaalde posities in de zoekresultaten. Deze willen we echter niet verliezen!
Waarom testen?
- De meeste pagina’s zijn ontworpen met behulp van “het designers gevoel” en “best practice”. Werkt dit voor jou doelpubliek?
- Je pagina’s zijn geoptimaliseerd voor bots en crawlers, niet voor mensen.
- Testing kan je conversie verhogen met 30 tot 40%! (niet in alle gevallen wel te verstaan)
Enkele vragen waar we ons moeten stellen.
- Wat gedaan wanneer we resultaat verliezen van de rankings?
- Wat als we de resultaten van andere pagina’s negatief beïnvloeden?
- Wat als een versie van onze testpagina’s opgeslagen worden? Wat we uiteraard niet willen gezien deze maar een tijdelijke pagina is.
- Wat als de pagina’s waar de crawlers zodanig op gesteld zijn, helemaal niet op prijs gesteld worden door onze bezoeker?
Een eerste en heel eenvoudige oplossing om het indexeren van je testpagina’s te voorkomen bij A/B testing. Voorkom dat een crawler of bot je pagina’s kan indexeren door deze in een afzonderlijke directory te plaatsen. Deze directory kan je vervolgens uitsluiten dmv het gebruiken van een .htaccess bestandje. Op deze manier kan je eenvoudig vermijden dat een crawler de directory met je testpagina’s zal indexeren.
Wat gedaan met inbound links?
Wanneer je crawlers toegang geeft tot je test pagina’s, kan dit negatieve gevolgen hebben voor je SEO. Je kan in Google eenvoudig je geïndexeerde links controleren door volgende eenvoudige query in te geven: “site:[www.jouwdomein.be]”.
Wanneer je test voor een relatief lange periode zal online staan, kan het ook aangewezen zijn om nadien te werken met een 301 redirect. Deze is een permanente redirect. Stel dat één of meerdere versies van je testpagina’s na verloop van tijd toch opgenomen zouden worden kan een 301 redirect ervoor zorgen dat deze relatief snel uit de index zullen verwijderd worden. Een extra voordeel hier is dat je ook de waarde van de url van je testpagina meegeeft naar je originele pagina.
Vergeet nadien niet op regelmatige basis nog eens te controleren als de pagina’s verdwenen zijn uit de index. Indien dit het geval is, kan je ook best de 301 redirect verwijderen uit je .htaccess bestandje.
Je testpagina’s hebben geen andere URL maar je maakt gebruik van url parameters?
Stel, je gehele website werkt aan de hand van een CMS systeem. Wanneer je CMS systeem toch naar behoren werkt heb je de mogelijkheid om te werken met SEF url’s, indien niet, dan moet je het stellen met url parameters uiteraard.
Wanneer je je testpagina’s aanmaakt in je CMS heb je natuurlijk niet de mogelijkheid deze op te slagen in een afzonderlijke directory. Hier moet je gebruik van van de canonical url tag (meer info over de canonical url en tags kan je hier nalezen). Deze zorgen ervoor dat de waarde van de url’s van de testpagina’s steeds toegekend worden aan je originele url waar je pagina zich bevind.
On page factoren op de testpagina!
Maak een lijst van de termen waarmee je een goede score behaalt in de resultaten van de zoekmachine. Hergebruik vervolgens zoveel mogelijk deze keywords opnieuw in je testpagina’s zodat deze factoren behouden blijven. Vervolgens kan je er best voor zorgen dat je title, headers en description van je originele pagina als van je testpagina’s hetzelfde zijn.
Je headlines.
Stel, je wil tests gaan uitvoeren voor je headlines op je website. Deze zijn uiteraard een belangrijke factor voor je SEO, in combinatie met je title, description en tekstuele content. Indien de keywords waar je een mooie ranking mee behaalt ook in je headline voorkomt, probeer deze dan te hergebruiken in de versie’s van je test.
Vervang uiteraard in geen geval je belangrijke tekstuele content door afbeeldingen! Je zou nu kunnen lachen maar spijtig genoeg heb ik dit al moeten constateren. Pijnlijk gewoon, indien je toch wil experimenteren met headline’s in je website te vervangen door niet alledaagse font’s, maak dan op zijn minst gebruik van text replacement technologie als sIFR of het canvas element, wat nieuw is in html5.
Deze text replacement is SEO vriendelijk maar wordt uiteraard niet ondersteund door oudere browsers. Meer informatie over het canvas element kan je hier vinden.
Interne links.
Wanneer je pagina’s interne linken bevatten voor je SEO, probeer deze te hergebruiken. Indien dit niet mogelijk zou zijn, probeer een oplossing te vinden om je interne links ergens op de pagina te verwerken. Je zou dit bv kunnen oplossen door een opsomming te voorzien van gerelateerde onderwerpen of dergelijke. Dit moet je uiteraard bekijken vanuit de specifieke context.
Het spreiden van je testing.
Stel een duidelijke roadmap en timeline op voor het testen van verscheidene pagina’s in je website. Blijf niet maanden lang tests uitvoeren op dezelfde pagina of sectie in je website. Hoe langer je deze blijft uitvoeren, hoe groter de kans op indexatie van je testpagina’s of het verlies van je ranking voor een bepaalde pagina in je website.
Houd rekening met bovenstaande resultaten en je moet je niet al te veel zorgen maken over het verliezen van je SEO resultaten. De dag vandaag worden nog steeds veel te weinig tests uitgevoerd trouwens en hier zou dringend verandering in moeten komen.
Wil je effectief optimaliseren en betere resultaten behalen, neem dan zeker A/B testing of multivariable testing op in je online strategie. Je resultaten zullen verbeteren.
Heb jij nog nuttige tips omtrent het testen van websites, mag je deze zeker posten.
2 reacties:
Wij doen ook steeds een rel=nofollow, om de “google juice” te vermijden,
thx Robert voor het toevoegen van deze tip, dit is mooi meegenomen. Anderzijds heb ik hier een extra vraag bij.
Voeg je deze toe aan de link, verwijzend naar je pagina voor A/B testing? Ik laat de link ongewijzigd maar bv Google optimizer gaat bepalen welke versie van de pagina getoond zal worden. Vermits de verwijzing ongewijzigd blijft kan dit volgens mij geen kwaad.
Of voeg je deze als een meta 'robots' toe in de head sectie van je test pagina's?
Een reactie posten