Toch krijgen links of hyperlinks vaak niet de aandacht die ze verdienen van een webdesigner. In deze blogpost geef ik enkele tips om je links de nodige aandacht te geven.
- Vergroot "the clickable area" of "het aanklikbare gebied" van je hyperlink. Denk aan een css navigatie. De gehele blok van de link is aanklikbaar. Dit is handig voor mensen die minder ervaren zijn in het surfen op het internet. Beste voorbeeld hiervan is de vaak voorkomende css navigatie.
- Geef een aanduiding van de "visited state" of "bezochte status" van je link. Het is steeds duidelijk voor een gebruiker als deze steeds ziet welke links hij reeds aangeklikt heeft op je website.
- De meest gemaakte usability fout is dat een hyperlink vaak moeilijk of soms niet te onderscheiden is op een webpagina. Standaard wordt een hyperlink getoond in een lelijke blauwe kleur met een lijntje onder de tekst van je hyperlink. Om deze reden gaan webdesigners vaak de linken veranderen. Het gevaar hier is dat een hyperlink niet meer herkenbaar is op de webpagina.
Zorg er altijd voor dat hyperlinks op je webpagina goed te herkennen zijn. Best kan je de onderlijning behouden. Zo weten bezoekers van je site dadelijk waar je hyperlinks staan. Wil je toch het lijntje onder je link verwijderen, zorg er dan steeds voor dat de hyperlink goed herkenbaar getoond wordt op je pagina. - Wat minder opvallend is de outline focus op een hyperlink. Deze wordt zichtbaar wanneer een gebruiker klikt op een link. Deze outline focus is niet zo mooi in je website natuurlijk, om deze reden zijn er designers die deze outline focus verwijderen (CSS: a:focus{outline: 0;}).
Best kan je deze behouden, er zijn ook mensen die door je website navigeren doorgebruik te maken van het toetsenbord.
Wanneer je reeds rekening houd met deze tips, zullen de bezoekers van je website makkelijker kunnen zien welke tekst hyperlinken zijn, vanuit een standpunt van usability is dit zeer interessant voor je gebruiker. Op mijn SEO blog zal je hierover nog heel wat informatie terugvinden.
0 reacties:
Een reactie posten