In deze blogpost ga ik een voorbeeld geven over een fictieve, eenvoudige website die we toch gaan optimaliseren om goede resultaten te behalen, en dit voor meerdere zoektermen. Je zal zien dat de informatie architectuur hier de doorslag zal geven.
Stel, je gaat een website ontwikkelen en je wil scoren voor zoekopdrachten gerelateerd aan webdesign, seo en cms.
Je ontwikkeld websites, je hebt goede kwaliteiten omtrent webdesign, je zorgt ervoor dat je websites goed gevonden worden en je hebt ook een cms systeem voor klanten die hier interesse in hebben.
Eerst en vooral kunnen we hier 3 categoriën onderscheiden in de diensten die je aanbiedt, namelijk webdesign, SEO en een CMS (content management system).
Op het eerste zicht kan je een website ontwikkelen bestaande uit 5 pagina's.
- webdesign
- SEO
- CMS (content management system)
- portfolio
- contact
Wanneer we dit zullen opsplitsen in meerdere pagina's, kunnen we meerdere pagina's gaan optimaliseren en ervoor zorgen dat we bezoekers kunnen krijgen die verscheidene zoekopdrachten zullen gebruiken.
Zoekmachines gebruiken een punten systeem naargelang de niveau's in je website. Het eerste niveau (root niveau) telt voor 10 punten, pagina's op een lager niveau of het tweede niveau tellen 8 punten, enz ...
Niveau's zijn:
- 10 punten voor SEO
- 8 punten voor SEO
- 6 punten voor SEO
- 4 punten voor SEO
De oefening.
We gaan onze informatie architectuur uitbreiden, rekening houdend met het SEO punten systeem. Onze hoofdpagina bevat korte tekst rubrieken elk over onze onderdelen.
- korte geoptimaliseerde tekst over SEO
- korte geoptimaliseerde tekst over webdesign
- korte geoptimaliseerde tekst over CMS
Deze 3 eerste korte informatieve teksten linken we door naar een pagina met de gehele uitleg. De nieuwsberichten gebruiken we voor het plaatsen van links naar allerlei andere pagina's in de website. Op deze manier krijgen we een goede crosslinking structuur over de website.
Links zijn belangrijk voor SEO en ook de link tekst. De eerste pagina telt immers voor 10 punten, dus we kunnen hier veel links scoren naar andere pagina's, die allemaal in de index van Google zullen opgenomen worden. Al deze linken zullen verwijzen naar pagina's die zich ook op het eerste niveau bevinden van je website.
Als je naar de foto kijkt, zie je bij homepage de onderverdeling:
- SEO
- webdesign
- cms
- nieuwsberichten
Het opsplitsen.
Hier gaan we een nieuwe opsplitsing maken naar niveau 2 in onze website. Hier kunnen we 8 punten scoren voor SEO.
SEO gaan we opsplitsen in:
- wat is SEO
- waarom SEO
- internet marketing
- zoekmachine marketing
- bestaande websites optimaliseren
- nieuwe websites optimaliseren
- linkbuilding
- social media optimization
- SEO consultancy
Dit doen we voor de categorieën SEO, webdesign en CMS. Zo kunnen we meerdere pagina's optimaliseren, naar verschillende zoekopdrachten. Uiteindelijk resulteert dit weer in meerdere bezoekers. Op dit niveau kunnen we verscheidene zoekopdrachten tackelen!
Andere verwijzingen op het hoofd niveau zijn bv, producten, over ons en diensten. Weer informatie op het hoogste niveau (10 punten). Dit zijn echter categorieën die verwijzen naar alles wat we doen. Deze zijn anders geformuleerd. Weer pagina's die we optimaliseren en verwijzen naar respectievelijke pagina's op niveau 2.
Als we dit bekijken vanuit een standpunt van usability, kunnen we weer verschillende gebruikers tackelen. Bv, mensen zoeken specifiek naar SEO, webdesign of CMS, deze vangen we op met de eerste rubrieken. Andere mensen zullen eerder klikken op diensten. Diensten verwijst weer naar de diensten SEO, webdesign en CMS. Op deze manier hebben we echter 2 pagina's op niveau 1 die geoptimaliseerd zijn en verwijzen naar niveau 2. Ipv 10 punten per subcategorie kunnen we er nu 20 gebruiken.
Om een lange uitleg over elke categorie te besparen. Dit pas je overal toe. Op deze manier kan je je optimalisatie punten verdubbelen of zelfs met een drievoud werken voor bepaalde belangrijke onderdelen. De gebruiker vind steeds op een persoonlijke logische manier voor hem. En je scoort voor zoekmachines.
Iemand die op een doordachte manier te werk gaat om een website te optimaliseren, zal dit toepassen. Dit is een mooie SEO tip, houd hier rekening mee en je website zullen gegarandeerd scoren. Op mijn SEO blog zal ik over enkele dagen nog enkele interessante documenten aanbieden omtrent keyword strategy. Dit mag je zeer binnenkort verwachten.
0 reacties:
Een reactie posten