webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

zaterdag 11 juli 2009

Waarom gebruik jij canonical url’s?

Ja, waarom eigenlijk? Voor we verder gaan, wat zijn canonical url’s. Stel, je koopt een domeinnaam. Je neemt een hosting en de webserver heeft als instelling dat jouw domein te bereiken is als "www.mijn-domeinnaam.be" alsook met "mijn-domeinnaam.be".

Problems. Je hebt nu dat "mijn-domeinnaam.be" verwijst naar "www.mijn-domeinnaam.be". Het gevolg hiervan is wanneer je pagina’s geïndexeerd worden door Google dat we kunnen spreken over duplicate content.

Duplicate content kan echter een penalty krijgen. De inhoud van de pagina met als url "www.mijn-domeinnaam.be/mijn-inhoud.html" is echter identiek hetzelfde als de pagina met als url "mijndomeinnaam.be/mijn-inhoud.html".

Zorg ervoor dat dit niet gebeurd. Wat kan je hieraan doen?
  • Neem contact op met je hosting en vraag om dit uit te schakelen ;-). Een eenvoudige oplossing en geen werk voor jou. Persoonlijk zou ik nooit hosting nemen waar men een webserver als volgt opzet.
  • Wat kan je nog doen? Maak gebruik van .htaccess om dit op te lossen. Eerst en vooral moet je beslissen welk domein jouw voorkeur zal krijgen. Er is geen regel die bepaalt welk van beide het beste is. Wil jij gebruik maken van "www.mijn-domeinnaam.be" dan gebruik je deze, zo niet, dan gebruik je het andere domein zonder "www".
In de root van website plaats je je .htaccess, daar ga je het volgende in opnemen:

Voor het domein met “www”:
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^mijn-domeinnaam.be [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.
mijn-domeinnaam.be/$1 [L,R=301]
Indien je opteert voor het domein zonder “www”:
Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.
mijn-domeinnaam.be [NC]
RewriteRule ^(.*)$
mijn-domeinnaam.be/$1 [L,R=301]

Wat hebben we hier nu gedaan? We hebben hier gebruik gemaakt van een 301 redirect. Wanneer een bezoeker naar je website surft en gebruik maakt van de url "mijn-domeinnaam.be/mijn-pagina.html" zal deze automatisch doorverwezen worden naar "www.mijn-domeinnaam.be/mijn-pagina.html".

Met een 301 redirect gaan we bezoekers automatisch doorverwijzen naar een andere pagina. Let op, een redirect is niet altijd te pas en te onpas te gebruiken. Ook hier moet je opletten. Ik zal in een volgende post op mijn seo blog eens uitleggen wat net redirecten is, welke redirects je hebt, de verschillen hiertussen en in welke situatie je best de verschillende redirects gebruikt.

Een andere probleem situatie met canoncial url.

Canonical issues kunnen we ook in andere situaties voorkrijgen. We zullen eens overlopen wat een ander probleem is met canonical url’s en we zullen dadelijk overlopen hoe we deze tweede situatie kunnen oplossen.

Stel, je hebt een dynamische website met cms. Het gebruik van een CMS kan er soms ongewild voor zorgen dat je problemen krijgt met canonical url’s. Je hebt bepaalde pagina’s aangemaakt, en ongewild merk je dat je CMS ervoor gezorgd heeft dat er meerdere url’s zijn die verwijzen naar dezelfde pagina.

Een voorbeeld hier kan zijn:
  1. www.mijn-domeinnaam.be/portfolio
  2. www.mijn-domeinnaam.be/portfolio.php
  3. www.mijn-domeinnaam.be/portfolio.php?gal=1
Al deze 3 bovenstaande url’s verwijzen naar een pagina met dezelfde inhoud. Problems again, opnieuw een mooi voorbeeld van duplicate content.

Hoe kunnen we dit nu gaan oplossen? Gelukkig voor ons is er zoiets als de canocical tag. We kunnen met deze tag laten weten aan zoekmachines welke url onze voorkeur krijgt.

Deze tag is als volgt:
<link rel="canonical" href="www.mijn-domeinnaam.be/portfolio" />

We plaatsen deze canonical tag in de head van de pagina. Met als gevolg zal enkel deze url geïndexeerd worden en niet de andere url’s.

Ons probleem omtrent duplicate content is opgelost. Degenen onder jullie die gebruik maken van een cms systeem of eventueel zelf cms systemen ontwikkelen, houd hier rekening mee. Ik persoonlijk heb in het verleden ook veel aan ontwikkeling gedaan, dit is echter een kleine moeite om dit mee op te nemen en het resultaat in functie van SEO is enorm.

De dag vandaag is het meer en meer belangrijk om bij de ontwikkeling van applicatie’s en dergelijke meer en meer rekening te houden met het ontwikkelen van SEO vriendelijke CMS systemen.
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

0 reacties:

Een reactie posten