Deze mensen hadden vaak het talent voor planning, schrijven, coderen en het analytisch vermogen om websites te creëren die aanslaan bij het doelpubliek.
Cava, dit alles even idealistisch en misschien surrealistisch voorgesteld.
Toch kregen deze aspecten niet de nodige aandacht van de webdesigners, ontwikkelaars, managers en agencies. Soms stonden deze mensen wel eens stil bij de tweeling Informatie Architectuur en Usablity genaamd. Deze plaatsten alles correct met het gepaste label dat iedereen zou begrijpen.
Project management verwierf het respect van de klant, dit omwille van de goede communicatie, leiderschap en mooi gestreken kaki broeken. De ontwikkelaar was misschien wat meer van het type “nerd” en verlegen, maar door iedereen bewonderd omwille van zijn of haar briljante inzicht. State of the art design was het beste van alles, deze kon klanten overtuigen voor hun te kiezen om projecten uit te werken.
Iedereen had zijn plaats in de “life cycle” van een project. Toch waren er enkelen die hun rol opmerkten als een meerwaarde. Het project startte een eigen leven, verzamelde mensen die een welbepaalde rol zouden spelen en hier kwam Mr. SEO op de proppen. Deze duwde het online project omhoog in de zoekmachine, voerde het project vol met keywords zodat het gevonden werd en velen begonnen te geloven dat findability eigenlijk SEO was. Dit was de start van een dubieuze betekenis.
Findability werd meer en meer mis begrepen, hoe goed dit ook was om zijn doelgroep te bereiken. Wat is het moraal?
Findability is veel meer, in se, wanneer de waarde van dit aspect een hogere prioriteit had in wat wij doen, dan zou iedereen het ondertussen zeker kennen.
Waarom moet jij rekening houden met findability!
Ondanks zijn onschatbare waarde voor online professionals, findability is al te vaak mis begrepen. Erger nog, er wordt vaak totaal geen rekening mee gehouden. Misschien wel omwille van het stigma, toegekend door het spammen van content onder de naam SEO (in elke branche heb je nu eenmaal negatieve factoren).
Het fundamentele doel van findability om telkens opnieuw je publiek in contact te brengen met wat je schrijft, je designs en wat je ontwikkelt. Wanneer je relevante en waardevolle content creëert, je biedt mogelijkheden aan om je content verder uit te wisselen en je hebt overdraagbare informatie. Dan mag je er zeker van zijn dat gebruikers je zullen vinden en je boodschap verspreiden.
Een website die deze aspecten negeert spreekt in het ijle, om nog niet over de Vestaalse maagden te spreken die zouden bidden voor je zielenheil. Voor deze moet je het tegenwoordig niet meer doen ;-). Momenteel is er gewoon een kakofonie aan websites over gerelateerde onderwerpen. Deze kunnen evenzeer alle aandacht krijgen.
Findability is een multidisciplinair onderwerp dat heel wat sub disciplines raakt in onze industrie. Dit omwille van enkele eenvoudige redenen.
Ieder teamlid van een web productie speelt een belangrijke rol om een website makkelijker vindbaar te maken. Hier spreken we over project managers, informatie architecten, copywriters, designers, developers, usability experts en noem maar op. Nadien kan je het geheel overdragen aan Mr. SEO die een micro focus zal plaatsen op search.
Enkel je vertrouwen stellen in SEO is eigenlijk “a waste of money”. Je kan beter tijd investeren in het opleiden van je teamleden en op deze manier ervoor zorgen dat je je doelen bereikt.
Gesproken over budgetten, je kan effectief geld verdienen door findability te plaatsen in je "project life cycle". Hoe beter je content vindbaar is, hoe meer succes je kan verkrijgen. Iedere klant die jou inhuurt als pro om hun in contact te brengen met hun doelpubliek, zal dit ten zeerste appreciëren. Dit kan jouw service onderscheiden van anderen en helpt jou verder om projecten binnen te halen op hoger niveau. Dit omdat jij een toegevoegde waarde bent.
Even een eenvoudige vergelijking:
- Findable content = increased profits.
- vindbare inhoud = verhoogde winst (letterlijk vertaald) .
- Een project uitwerkt.
- Het project een design en eigen identiteit geeft.
- Een project ontwikkelt.
Stel je troops samen en op naar de overwinning.
Wil je dit realiseren moet je goed weten welke rol ieder teamlid speelt in je project.
Project managers.
Een project manager moet de "life cycle" van een project begrijpen. Talent hebben voor coördineren. Een sleutelrol tussen ontwikkeling en de klant. Wanneer een project manager de waarde van findability begrijpt in functie van de objectieven, zal hij of zij ervoor zorgen dat andere teamleden dit ook begrijpen. Hij of zij kan evenzeer een educatieve rol opnemen naar de klant en het project in goede banen leiden.
Informatie architecten.
De informatie architect speelt in op het tweede doel, namelijk, het helpen van de gebruiker om te vinden waar zij naar op zoek zijn. Zij doen hun best te begrijpen wat het doelpubliek wil en hoe de informatie zodanig aangeboden kan worden om dit te realiseren.
Waarom niet wat verder kijken en de gebruiker helpen om zijn of haar informatie makkelijk te vinden? Het gebruik maken van tools als “Google Adwords keyword research tool” of “Wordtracker”? Dit kan handig zijn om te beslissen welke termen gebruikt worden om de inhoud makkelijker vindbaar te maken.
Het gebruik maken van tagging als del.icio.us, Digg, …. . Deze kunnen het zoekgedrag versterken. Iemand die de focus legt op search kan een lijst samenstellen van termen waar men mee gevonden wil worden. De copywriter zal deze gebruiken voor het schrijven van de teksten. Deze moeten vervolgens ook meegedeeld worden aan de developers zodat deze semantisch betekenisvol gebruikt kunnen worden in het project. Op deze manier kan je een hiërarchie opbouwen voor de belangrijkheid van je termen. Zeker interessant voor zoekmachines.
Hier mogen we zeker niet het aspect vergeten van “social media”. Mogelijkheden om je content te verspreiden onder het mom van “Tell a friend”, “Facebook”, “Twitter” en dergelijke zijn altijd interessant.
Copywriters.
Deze moeten de keywords of zoektermen correct in je inhoud plaatsen, zonder deze overdadig te gebruiken. Ga je deze echter overdadig gebruiken zal je inhoud niet natuurlijk overkomen. Je teksten zijn niet leuk om te lezen. Je moet er immers voor zorgen dat je doelpubliek je website waardeert, en toch dat zoekmachines je website zullen ranken.
Het schrijven van goede teksten is immers een afrodisiacum (hier spreken we niet over het verhogen van de hormoonspiegel door het eten van knoflook en ginseng ;-)). Het zorgt voor bezoekers op je website en moedigt hun aan om je content te verspreiden. Een goede copywriter is goud waard!
Designers.
Een goede designer leidt de gebruiker als een stier naar de rode doek. Door de kracht van contrast kan hij of zei bepalen waar de gebruiker naar zal kijken! De designer kan de gebruiker laten ontdekken en meewerken aan een goede "user experience".
Elementen als de search box, RSS feeds, inschrijving formulier en dergelijke meer kan de designer zodanig in beeld brengen dat je niet anders kan, dan deze te gebruiken.
Developers.
Of meer algemeen gesteld, iedereen die betrokken is bij het ontwikkelen van de webpagina’s spelen een centrale rol. Als deze teamleden er niet voor zorgen dat je inhoud "accessible" of toegankelijk is! Zowel voor zoekmachines als voor gebruikers met een visueel handicap, dan spreekt je website weer in het ijle.
Web standaarden zijn belangrijk. Semantische opbouw van je pagina helpt niet enkel je data hiërarchisch te structureren. Je gebruiker zal je informatie ook makkelijker interpreteren. Het web staat immers vol van gedrochten waar je niets uit kan opmaken. De ratio van je inhoud tov je code speelt ook een rol in het geheel proces.
Je content toegankelijk maken voor gebruikers met een handicap, eventueel een alternatief platform aanbieden zorgt zeker voor een meerwaarde.
Microformats zijn zeer krachtig om je content makkelijk over te dragen naar andere platformen en toepassingen. Een gekend voorbeeld is hCard (eerder artikel op mijn SEO blog). Bezoekers die gebruik maken van de operator toolbar. Makkelijk overdraagbare content zal je bezoekers aanzetten hier gebruik van te maken.
Tim Berners Lee zijn natte droom was het aanbieden van informatie, toegankelijk voor alles en iedereen. Dit is ook de ideologie van hen die web standaarden hoog in het vaandel dragen, dat is hetgeen dat hun drijft naar een beter en meer toegankelijk web.
Usability Experts.
Een usability expert zal een online project of website evalueren in de graad dat deze makkelijk navigeerbaar is. Zij kunnen ook evalueren hoe eenvoudig of moeilijk het is om bepaalde informatie te vinden op je website.
Analyse tools als Google Analytics geeft een gedetailleerde weergave over het gedrag van je bezoeker op je website. Usability experts kunnen deze gebruiken om te bepalen waar je website goed scoort of eventueel faalt.
Wil je weten waar je gebruikers klikken op je website, hoe ze je informatie interpreteren en hoe ze verder gaan in hun zoektocht? Dit kunnen zij voor jou gedetailleerd in kaart brengen.
Waar hoort nu findability thuis?
Zonder rekening te houden met jou discipline, er is altijd plaats voor findability in jou werk. Denk er even over na en zorg voor die meerwaarde. Help gebruikers bij het zoeken van informatie. Zorg ervoor dat jouw informatie toegankelijk is en dat je gebruikers deze kunnen delen in een mum van tijd. Je zal zien dat jouw online project een succes word.
0 reacties:
Een reactie posten