Sommige aspecten van zoekmachine optimalisatie zijn nog wat onduidelijk maar de hoofd principes zijn duidelijk. Als ecommerce bedrijf heb je elke hulp nodig om je veilig te positioneren in deze competitieve markt.
Vandaar deze post , een SEO checklist met de hoofd principes voor een zoek vriendelijke website. Faal je in deze principes, zal dit nadelige gevolgen hebben voor je online positie.
De ecommerce SEO checklist.
De doelstelling voor alle SEO is “top posities” behalen met zoveel mogelijke zoekwoorden (keywords). Om dit te bereiken zijn er 3 grote factoren die we in rekening moeten brengen.
- On page optimization: dit verwijst naar de zoekwoord optimalisaties die je aanbrengt op je webpagina’s.
- Website structuur: de navigatie en linkstructuur doorheen je gehele website. Een gebruiksvriendelijke website is de start van je succes.
- Off site optimization: goede en kwalitatieve links van andere websites die verwijzen naar jou website.
Basis zoekwoorden tips die Google adviseert: “denk aan de zoekwoorden die de bezoeker gaat gebruiken en verwerk deze in je webpagina’s” (Google guidelines).
Een goede keyword focus kan je bereiken door je pagina’s te limiteren tot 1 zoekwoord. Correct gebruik van je keyword (zoekwoord) zal je pagina’s niet tot de eerste 5 resultaten van Google katapulteren, zeker niet wanneer je een keyword hebt waar de concurrentie heel groot op is. Gebruik je keyword correct, niet te veel want hiermee verveel je snel je bezoeker.
- Scheid je “content” pagina’s van je “administratieve” pagina’s. Optimaliseer enkel je “content” pagina’s.
- Gebruik 1 zoekwoord term per pagina en optimaliseer deze naar behoren.
- Gebruik je zoekwoord in je pagina bestandsnaam. Gebruik een koppelteken als bv ecommerce-seo-checklist.html.
- Gebruik je zoekwoord in:
- url
- pagina titel
- meta keywords
- meta description
- page headings
- gebruik contextuele links
- keywords in het begin en in het einde van je tekst plaatsen.
Een zoek vriendelijke website structuur is het meest krachtige wat je zelf ook volledig in de hand hebt. Alles draait erom hoe je de pagina’s van je website aan elkaar gaat linken. Wanneer je dit op een goede manier doet, zal je merken dat dit een significante impact heeft voor je positie in de zoekresultaten.
Het hoofd idee hier is: een zoekmachine kent je pagina’s voornamelijk door links en link tekst. Link steeds naar je pagina’s gebruik makend van je zoekwoorden wanneer mogelijk.
- Gebruik niet beide, www.domein.be en domein.be. Gebruik 1 van de 2, een zoekrobot zal 1 van beide uiteindelijk interpreteren als duplicated.
- Verwijs niet naar de homepage van je website enkel als “/index.html”. Google kent enkel pagina’s met een link target. Gebruik dus steeds http://www.domein.be/index.html.
- Maak gebruik van user friendly url’s. Probeer de parameters in je url te vermijden, deze kunnen zoek vriendelijk ontwikkeld worden maar het kan niet op tegen de impact van zoek vriendelijke url’s.
- Link je pagina’s onderling gebruik makend van contextuele links. Deze links staan gewoon in je body tekst, in je paragrafen.
Off site optimization is alles omtrent het verzamelen van kwalitatieve links naar je website. Dit is een heel belangrijke factor voor je SEO. Het is erg tijdrovend en niet steeds eenvoudig. Probeer ook steeds linken te verzamelen die verwijzen naar dieper liggende pagina’s in je website structuur. Links die enkel verwijzen naar je home pagina zijn zeker niet voldoende.
Zoekmachines als Google zullen dadelijk pagina’s weergeven in hun zoekresultaten waar de gebruiker onmiddellijk zijn informatie kan terugvinden. Dit laatste is vaak niet allemaal terug te vinden op de home page van een website.
Het verzamelen van deze links moet op verschillende manieren gebeuren.
- Je kan een link naar je website plaatsen op startpagina’s, blog, forum. Voer je website in op directory’s als DMOZ.
- Je kan nieuws artikels schrijven met hierin een verwijzing of link naar je website. Deze nieuws artikels ga je vervolgens plaatsen op hiervoor bedoelde websites als prleap, webwire, clickpress, openpress, sbwire, betanews, ….. .
- Gebruik een xml sitemap, geef deze in op je Google webmastertools.
- Gebruik steeds een RSS feed, feedburner is een zeer interessante service, telkens je website aangepast word zal deze ook je RSS doorsturen naar andere services, blogs etc. Op deze manier zorg je ervoor dat je links automatisch verspreid worden over het internet.
- Gebruik een mailing, op deze manier houd je de bezoekers op een regelmatige basis up to date over nieuwe producten en diensten.
- Gebruik een social bookmark scriptje zoals addthis op je pagina’s. Dit geeft de mogelijkheid dat bezoekers van je site jouw pagina’s kan bookmarken.
1 reacties:
Bedankt voor de tips.
Ton van Houten
Een reactie posten