Uit zulke eyetracking tests kunnen we heel wat conclussies trekken, stel, je wil bereiken dat een gebruiker een formulier op je website invult om bv een offerte aan te vragen. Je hebt net een nieuwe website laten ontwikkelen en wat blijkt! Na enkele maandan nog steeds geen reactie, en 5 mensen die een aanvraag voor een offerte gedaan hebben via je nieuwe website.
Een eyetracking kan vaak aantonen waarom er geen bezoekers van je site ook effectief een aanvraag zullen doen.
De afbeelding hieronder is zowat het meest gekende voorbeeld van eyetracking. Deze afbeelding toont duidelijk waar de gebruiker het meest geconentreerd kijkt wanneer hij of zij Google gebruikt.

De rode vlek op deze screenshot duidt aan dat de aandacht van de gebruiker het meest de aandacht vestigd op dat gebied van de webpagina. Naarmate dat de gebruiker meer naar beneden gaat lezen op de pagina, zie je ook duidelijke de aandacht afnemen.
Hier heb je dadelijk HET voorbeeld waarom SEO belangrijk is, goed scoren in zoekmachines, in de eerste resultaten (eerst 5 tot 10 zelfs) zorgt voor gegarandeerd meer bezoekers op je website.
0 reacties:
Een reactie posten