Wel, content strategie is een opkomend gebied in de praktijk dat alle aspecten omvat omtrent inhoud. Dit voor aspecten als:
- Het ontwerp, tekst, graphics, video en audio die samen de user experience vormen.
- Technische aspecten.
- Analyse, presentatie, het meten (measurement), evaluatie.
- Productie.
- Beheer en bestuur.
In "The Web Content Strategist’s Bible", benadrukt Richard Sheffield het belang van het redactionele proces voor de inhoud.
Content Strategen.
De perspectieven die een content strategist kan bieden zijn vaak afhankelijk van hun professionele training en opleiding.
Een voorbeeld, sommigen zijn gespecialiseerd in het beschrijven van meta data, taxonomie, zoekmachine optimalisatie, en de juiste methode waarop deze concepten toegepast moeten worden.
Anderen hebben dan weer een specialisatie in het redactionele aspect of richtlijnen uitwerken en instrumenten kiezen welke voor organisatorische doeleinden gebruikt worden.
Alle content strategen zijn vertrouwd met een uitgebreid scala aan toepassingen en tools, vaak ook verantwoordelijk voor de uitvoering en interne opleiding voor hun teamleden.
Opleiding en professionele achtergrond.
Een verscheidenheid van formele academische en professionele disciplines.
- Bibliotheek- en informatiewetenschappen.
- Computerwetenschappen / informatica.
- Kunsten.
- Journalistiek.
- Communicatie wetenschappen.
Typische werk producten voor content strategie zijn dan ook erg divers. We spreken hier over:
- Inhoud inventaris.
- Copy / inhoud beoordelen, redactioneel werk.
- Inhoudelijke analyse.
- Vergelijkende analyse.
- Conversie / measurement.
- Content flow schema’s.
- Metadata strategie.
- Branding, stijlgids.
- Woordenlijsten.
- etc. …….
Zoals je merkt, content strategy (content strategie) is een erg ruim begrip. Heel wat disciplines komen hier aan bod. In welk deelaspect van deze ruime omschrijving situeert jouw discipline zich en wat is jouw bijdrage? Dit zou ik graag van jou willen horen.
0 reacties:
Een reactie posten