webdesign
seo tips blog
seo blog
seo tips
opleiding webdesign
scampi diabolique
scampi gerechten
tzatziki recept
tzatziki recept
scampi diabolique
scampi diabolique

SEO blog, Seo tip, SEO tips and tricks SEO of search engine optimization, op deze blog zal ik de geheimen van SEO uit de doeken doen. SEO tips and tricks, SEO techniques, alles omtrent dit onderwerp kan je hier terug vinden. Wil je meer weten over google's donkerste geheimen of heb je zelf heel wat tips omtrent SEO. Laat dan maar van je horen! Before I forget, welkom op mijn SEO blog

dinsdag 23 juni 2009

Zoeken wij informatie op het internet?

Er zijn heel wat interessante studies terug te vinden over “hoe zoeken mensen informatie op het internet”. Een kort interessant artikel over dit onderwerp is “how people search” van Marc L.Resnick en Rebeca Lergier.

Ze omschrijven het zoekproces vanuit het volgende standpunt: het probleem wordt bekeken vanuit het perspectief van de gebruiker en hoe zij taken structureren in hun gedachten.

Waarom is het belangrijk om te weten hoe mensen op zoek gaan naar informatie op het internet? SEO is helemaal geen exacte wetenschap, integendeel zelfs. Hoe kan je zorgen voor kwalitatieve bezoekers op je websites als je niet weet hoe:
  • Een gebruiker terecht komt op je website
  • Welke informatie je gebruiker naar op zoek is
  • Welke zoektermen scoren
Bovenstaande punten zijn belangrijk. Deze gaan je verder helpen om je SEO strategie uit te werken, bij te schaven en steeds te verbeteren.

Hoe kunnen we nu onze strategie gaan aanpassen?
Wanneer je weet welke zoektermen goed scoren voor je website, dan is je volgende stap deze zoektermen te herdefiniëren. Een voorbeeld. Enkele maanden geleden scoorde mijn SEO blog goed met de term “goede hyperlinks”.

Door gebruik te maken van Google Analytics stelde ik vast dat heel wat bezoekers op zoek waren naar informatie omtrent “SEO en hyperlinks”. De volgende stap in mijn SEO strategie was dus een focus gaan plaatsen op termen met het woord hyperlink. Het is niet nodig om voor elke term een nummer 1 positie te behalen, verscheidene rankings binnen de top 10 of top 5 (nog beter) voor meerdere termen geeft je immers meer bezoekers. Vrij logisch denk ik.

In plaats van te werken en te optimaliseren naar een goede score voor enkel de competitieve termen kan je beter de focus plaatsen op minder competitieve termen. Deze zijn immers makkelijker en sneller om een goede positie mee te behalen.

Wil je het resultaat bekijken:
Je merkt dat dit geen nummer 1 posities zijn, maar deze termen zorgen ervoor dat er bezoekers op deze blog komen.

Nu komen we terug bij de vraag “waarom is het belangrijk om te weten hoe mensen zoeken op het internet”? Hoeveel woorden gebruikt een internet gebruiker om informatie te zoeken.? Ook hier zijn heel wat studies over terug te vinden. Hier kan je een overzicht vinden van hoeveel woorden gebruikt worden door een internet gebruiker wanneer deze op zoek gaat naar informatie.

Percentage voor gebruikers die slechts 1 zoekwoord gebruiken:
  • 2007 : 15.22%
  • 2008 : 15.52%

Percentage voor gebruikers die slechts 2 zoekwoorden gebruiken:
  • 2007 : 31.91%
  • 2008 : 33.65%

Percentage voor gebruikers die slechts 3 zoekwoorden gebruiken:
  • 2007 : 27.02%
  • 2008 : 26.27%
Een goede ranking behalen voor 1 zoekwoord is niet eenvoudig. Kost meer moeite, werk en tijd. Maw, zal ook meer kosten. Als we dan de cijfers bekijken zien we dat enkel 15% hiermee op zoek gaat. Zoektermen met 2 en 3 woorden vertegenwoordigen heel wat meer gebruikers. De bovenstaande termen die ik als voorbeeld gaf, zijn zoektermen met 2 woorden. Niet enkel herdefiniëren is belangrijk maar ook uitbreiden. Zo kan een volgende stap in je strategie inhouden dat je het aantal termen met 3 woorden gaat optimaliseren.

Enkele voorbeelden:
Bovenstaande voorbeelden heb ik even gekopieerd uit mijn statistieken. Ik heb weinig of beter gezegd geen termen bestaande uit 1 zoekwoord waar mijn blog op scoort. Dit heeft 2 redenen.
  1. Ik ben met deze blog dit jaar in januari gestart, competitieve termen zijn moeilijk om op te scoren en het duurt erg lang.
  2. Ik heb de termen bestaande uit 1 zoekwoord totaal niet opgenomen in mijn strategie. Ik steek er ook geen tijd in eerlijk gezegd ;-).
Tips om meer trafiek te genereren:
  • Leg je niet toe op enkel de competitieve termen
  • werk naar zoektermen bestaande uit 2, 3, 4 en meer zoekwoorden
  • achterhaal hoe bezoekers op je website komen
  • geef hun de informatie waar ze naar op zoek zijn
  • Weet hoe internet gebruikers zoeken
  • Werk jou termen systematisch stap voor stap uit (hoe meer termen, hoe meer bezoekers over termijn)
Een ander interessant concept bij SEO is ook de “Long Tail”, het volgende artikel op mijn SEO blog zal ik hier aan wijden.
Digg ThisAdd To Del.icio.us Add To Furl Add To Reddit Fav This With Technorati Add To Yahoo MyWeb Add To Newsvine Add To Google Bookmarks Add To Bloglines Add To Ask Add To Windows Live Add To Slashdot Stumble This

0 reacties:

Een reactie posten