De dag vandaag wordt er veel gesproken over SEO tips (search engine optimization tips). Hoe hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Echter wordt er weinig gesproken over hoe “white hat” SEO technieken bijdragen voor website accessibility.
Meestal is het waar, dat marketing websites op vlak van accessibility weinig of niets voorstellen. Accessibility claimt ”content is king”, en de gebruiksvriendelijkheid / toegankelijkheid moet voorkeur krijgen op elke marketing hype en vooral op “black hat” technieken. SEO in het verleden claimde dat al het succes ligt in “love” en “SERPS” (search engine result pages). Accessibility werd niet over nagedacht, vaak was het zelfs geen optie.
Nu, even snel voorwaarts in de steeds evoluerende wereld van SEO. Inhoud (content) is steeds primair rekening houdend met SEO, maar nooit meer dan de dag vandaag. Eigenlijk is inhoud (content), toegankelijke content de basis voor al je SEO werk. Naast het verzamelen van kwalitatieve links met een hoge pageRank, maakt “de copy” van een website heel wat professionele SEO’ers gek. Hier is de copy, de copy ;-)!
Zoekterm rijke copy is belangrijk. Nu lijkt het meer dan ooit dat de actuele layout, of pagina opmaak, van een website, rijk moet zijn aan inhoud. Rijk in toegankelijkheid. Denk aan het volgende: wanneer een gebruiker problemen heeft met de toegankelijkheid van een website, is het nu door de navigatie of door de inhoud die zich bevind “below the fold”, terwijl er bovenaan wel een grote advertentie prijkt van viagra aan de top van de pagina. Denk je dat een zoekmachine nadenkt? Kunnen deze denken?
Zoekmachines worden steeds beter in het onderscheiden tussen websites of pagina’s die voor surfers ontwikkeld zijn ipv enkel adervertenties. Om dit onderscheid te maken zullen ze shiften op goede toegankelijkheid.
Wanneer je bv een online shop wil starten, moet je je de volgende vraag stellen (naast heel wat andere vragen natuurlijk), heb ik een product dat misschien ook wel leuk kan zijn voor gebruikers met een visueel of motorisch handicap? Vaak wel. Dit is toch een duidelijke reden waarom je, je website toegankelijk moet maken.
Heb je er al eens even bij stil gestaan wanneer je een online shop zou hebben die ook toegankelijk is, zal deze heel erg snel gewaardeerd worden door gebruikers met een visueel of motorisch handicap. Wanneer ze de keuze moeten maken tussen zoeken op het internet en struggelen met slecht toegankelijke websites of hun product makkelijk kopen op jou online shop, wat zal de keuze zijn denk je.
Denk je nu dat hierdoor je website binnen de maand in Google op nummer 1 komt dan heb je het bij het verkeerde einde. De long tail en een continu optimalisatie voor je website is nog steeds de beste manier om op termijn goed te scoren in zoekmachines. Het is wel duidelijk dat accessibility en SEO een perfecte combinatie is voor een goede positie in de zoekmachines op lange termijn.
Alle interessante informatie omtrent accessibility en toegankelijkheid kan je vinden op de website van AnySurfer. Slechtzienden, blinden en ouderen ervaren online het vaakst problemen, maar AnySurfer bewaakt ook de toegankelijkheid voor internetgebruikers met motorische en auditieve beperkingen.
0 reacties:
Een reactie posten